بانک مرکزی ایران: قیمت سکه در یک دهه گذشته ۹۵۳ درصد رشد کرد

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر سکه و دلار
سکه و دلار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2021
اشتراک
تأثیر تحریم ها باعث افزایش 777درصدی قیمت دلار در یک دهه گذشته شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «همشهری»، داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت دلار ۷۷۷ درصد رشد کرده است.

قیمت هر دلار آمریکا در ابتدای دهه ۹۰ در حدود ۲۶۰۰ تومان بود، اما با افزایش ریسک‌های سیاسی و اعمال تحریم‌ها زمینه رشد قیمت ارز فراهم شد، به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا تحت‌تأثیر این ریسک‌های سیاسی و افزایش تحریم‌ها رفته رفته افزایش یافت و به محدوده ۴ هزار تومان در سال ۹۶ رسید.

 علت شیب صعودی منحنی قیمت دلار از ابتدای دهه ۹۰ تا اواسط این دهه این بود که هنوز تحریم‌ها به قدری افزایش نیافته بود که جریان ورود ارز به کشور را به کلی مسدود کند اما از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با امضای دونالد ترامپ، آمریکا از برجام خارج شد و شدت تحریم‌ها به قدری افزایش یافت که موجب شد حجم ورود ارز به کشور به پایین‌ترین حد خود برسد.

بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2020
میلیاردهایی که دلیل افزایش تورم در سال جاری دانسته شد

قیمت هر دلار آمریکا بلافاصله از روزی که آمریکا از برجام خارج شده با رشد بسیار زیادی مواجه شده و از محدوده ۴ هزار تومان ظرف ۳ سال به ۲۵ هزار تومان رسیده. قیمت هر دلار آمریکا در سال گذشته رقمی معادل ۲۲ هزار و ۸۸۷ تومان بوده است. مقایسه این عدد با قیمت هر دلار آمریکا با ابتدای دهه ۹۰نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا در این دهه بیش از ۷۷۷ درصد رشد کرده که به نوعی خود نمایانگر میزان تورم اقتصاد ایران در این دهه است.

 اطلاعات بانک مرکزی از روند قیمت سکه در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که قیمت هر سکه طرح جدید در طول یک دهه گذشته ۹۵۳ درصد افزایش یافته است. رشد قیمت سکه هم همانند قیمت دلار در ابتدای این دهه آرام بوده اما با توجه به اثرگذاری قیمت دلار بر نرخ سکه این روند از سال ۱۳۹۷ با آغاز دور جدید تحریم‌ها افزایش یافته است.

 قیمت هر سکه طرح جدید در ابتدای دهه ۹۰ یک میلیون تومان بود اما در سال ۱۳۹۶ این رقم به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و بعد از آن با آغاز تحریم‌ها از سال ۱۳۹۷ قیمت‌ها به یکباره اوج گرفت و موجب شد تا قیمت سکه با سرعت سرسام آوری افزایش یابد و به سرعت از مرز ۱۰ میلیون تومان عبور کند. افزایش ریسک‌های سیاسی تحت‌تأثیر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام صاحبان نقدینگی را ترغیب کرده بود که به سمت طلا به‌عنوان بازار امن پناه ببرند تا در مقابل تورم از دارایی‌هایشان محافظت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала