اولیانوف: توافق برجام تا پیش از انتخابات ایران به نتیجه نمی رسد

© AP Photo / Lisa Leutnerاولیانوف: توافق برجام تا پیش از انتخابات ایران به نتیجه نمی رسد
اولیانوف: توافق برجام تا پیش از انتخابات ایران به نتیجه نمی رسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.06.2021
اشتراک
نماینده دائمی فدراسیون روسیه در وین، اعلام کرد: توافق در مورد احیای برجام پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران قابل دستیابی نیست.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین، روز سه شنبه گفت: پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران که قرار است در ۱۸ ژوئن برگزار شود، دستیابی به توافقی برای بازگرداندن توافق هسته ای ایران امکان پذیر نخواهد بود، اما مذاکرات ادامه خواهد یافت و انتخابات خود نباید تأثیر قابل توجهی بر روند مذاکرات بگذارد.

سران ناتو در بیانیه ای از احیای برجام حمایت کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
سران ناتو در بیانیه ای از احیای برجام حمایت کردند

وی افزود: امروز کاملاً واضح است که دستیابی به توافق در وین تا ۱۸ ژوئن که انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود، امکان پذیر نخواهد بود، مذاکرات پس از انتخابات ریاست جمهوری ادامه خواهد یافت.

این دیپلمات روس تأکید کرد: تا آنجا که ما فهمیدیم، این شرایط نباید تأثیر قابل توجهی در روند مذاکرات بیشتر داشته باشد.

علاوه بر این، اولیانوف در پاسخ به این سوال که آیا او با گفته هایی که روند مذاکره در وین متوقف شده است موافق است، گفت: من معتقدم که چنین ارزیابی غلط است و با واقعیت مطابقت ندارد، زیرا روند در حال توسعه است، اگرچه پیشرفت به همان سرعتی که ما می خواهیم حاصل نشده است.

به گفته وی، اصلاح متن موجود سند نهایی همچنان ادامه دارد. اولیانف همچنین گفت که روسیه دیروز (دوشنبه) سند دیگری را برای بحث ارائه كرد، اما از افشای محتوای آن خودداری كرد. یعنی روند ادامه دارد.

اولیانوف تصریح کرد: توجه اصلی باید به برنامه اجرای توافقنامه وین باشد - در حال حاضر این سوال اصلی باز است.

نماینده دائمی روسیه گفت: ما باید توافق کنیم که چه کسی، چه و در چه بازه زمانی باید انجام شود تا نتیجه نهایی احیای کامل برجام باشد.

به گفته این دیپلمات، هنوز کارهای زیادی در این زمینه باید انجام شود، اگرچه طرح های اولیه مفهومی و ایده های مشخص در حال حاضر روی میز مذاکره است.

وی ادامه داد: چندین مسئله مهم هنوز حل نشده باقی مانده است که ایالات متحده و ایران هنوز نتوانسته اند یک رویکرد قابل قبول متقابل را تعیین کنند. روند ادامه دارد، چه مدت طول خواهد کشید - هیچ کس نمی تواند بگوید. شاید ۱۰ روز دیگر به آن رویکرد برسیم یا شاید مدت زمان طولانی تری نیز طول کشیده شود، زیرا پیش بینی در هنگام مذاکرات دشوار کاملاً ممنوع است.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم های سختی علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران از رعایت محدودیت های تعیین شده در "توافق هسته ای" در مورد برنامه هسته ای خود منصرف شده است.

اکنون شرکت کنندگان در گفتگوهای وین به دنبال توافق بر سر شرایطی هستند که دو کشور توافق می کنند تا به تعهدات مندرج در توافق نامه اتمی ایران برگردند.

همانطور که عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران پیشتر گفته بود، بعید است مذاكرات توافق ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران پایان یابد.

به گفته تعدادی از تحلیلگران، نتایج انتخابات در ایران ممکن است تأثیر منفی بر روند مذاکرات داشته و دستیابی به توافق نامه برای برگشت به برجام را به تأخیر بیندازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала