گزارش و تحلیل

قارچ سیاه در کمین دیابتی ها

© Photo / IRNAقارچ سیاه در کمین دیابتی ها
قارچ سیاه در کمین دیابتی ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
اشتراک
قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس نوعی بیماری قارچی است که اخیراً پس از شیوع کرونا در سطح جهان آمار ابتلا به این بیماری نیز افزایش یافته.

اسپوتنیک - دکتر داود یادگاری نیا، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: قارچ سیاه یک قارچ فرصت طلب است که در انسان های نرمال بسیار نادر است، پیش از کووید افرادی که نقص ایمنی داشتند،افرادی که سرطان داشتند و تحت شیمی درمانی بودند یا افرادی که تحت پیوند اعضا یا مغز استخوان قرار می‌گیرفتند گروه‌هایی بودند که احتمال ابتلا به این قارچ در آنها وجود داشت، در افرادی که دیابت های کنترل نشده دارند نیز این بیماری دیده می شد. اما پس از پاندمی کووید شاهد آن بودیم که مواردی از این قارچ در برخی نقاط دنیا به خصوص در هند افزایش پیدا کرد.

توضیح وزارت بهداشت ایران درباره بیماری قارچ سیاه و افراد در معرض خطر آن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
توضیح وزارت بهداشت ایران درباره بیماری "قارچ سیاه" و افراد در معرض خطر آن

این موضوع نیز بیشتر در افرادی اتفاق می‌افتاد که دیابت کنترل نشده داشتند و مبتلا به کووید بودند و در طول بستری در بیمارستان درمان با کورتون دوز های بالا را استفاده می کردند، در نتیجه دو فاکتور در شرایط کرونا برای ابتلا به موکورمایکوزیس لازم است یک دیابت کنترل نشده و دو استفاده از کورتون با دوزهای بالا؛ البته که داروهای کورتونی و استروئیدی در بیماران مبتلا به کرونا با شدت بالا بسیار مهم هستند و یکی از درمان های این بیماران خواهند بود، بنابراین ناچاریم در بیمار کووید پیشرفته از ترکیبات کورتون به علاوه دیگر داروها استفاده کنیم.

وی در ادامه علت ابتلا به قارچ سیاه در بیماران دیابتی مبتلا به کرونا را اینگونه عنوان کرد: علت آن افزایش میزان قند به دلیل استفاده از کورتون در این افراد است و به صورت زمینه‌ای به دلیل بیماری دیابت قند این افراد نیز بالا است و قارچ سیاه تمایل دارد تا در محیط های قندی رشد و فعالیت کند که بیماران دیابتی با کرونای پیشرفته به دلیل استفاده از کورتون بهترین گزینه ها برای رشد قارچ سیاه هستند.

البته باید اشاره کرد که به هیچ وجه جای نگرانی نیست چرا که این بیماری بسیار نادر است اما قطعاً باید آگاهی وجود داشته باشد چرا که بیماری کشنده نیز هست.

این بیماری عموماً برای بیماران کرونا در طول بستری در بیمارستان رخ می دهد در برخی موارد نیز ۲ الی ۳ هفته پس از درمان در صورت کنترل نشدن دیابت احتمال دارد این قارچ دیده شود.

دکتر داوود یادگاری نیا علت نامگذاری این بیماری به نام قارچ سیاه را تمایل این قارچ برای تهاجم به عروق و ایجاد خونریزی دانسته و افزود: به دلیل عملکرد این قارچ و ایجاد خونریزی، بافتی سیاه معمولاً در اطراف بینی، چشم و صورت یا گاهی در مغز و ریه و به صورت نادر در پوست رخ می دهد.

این قارچ ممکن است در محیط های مرطوب روی خاک دیده شود و میوه ها و سبزیجات خراب شده منبعی از این قارچ هستند، این قارچ بر اثر تنفس وارد دستگاه تنفسی می‌شود و اگر شرایط سیستم ایمنی فرد مناسب نباشد منجر به رشد میشود، باید توجه داشت که این قارچ تقریباً به هیچ عنوان از فرد مبتلا به فرد دیگر سرایت نمی‌کند.

افزایش چشمگیر ابتلا به قارچ سیاه در هند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
افزایش چشمگیر ابتلا به قارچ سیاه در هند

متخصص عفونی و بیماری های گرمسیری علائم بیماری قارچ سیاه را اینگونه برشمرد: اطراف چشم و بینی، قرمز یا بنفش می شود و خونریزی از بینی رخ می دهد، دوبینی، افتادگی پلک و گاهی اختلال بینایی کامل از علائم بیماری است که اگر در این مرحله جلوی پیشرفت بیماری گرفته نشود به سرعت به سمت مغز تهاجم رخ می‌دهد و فرد وارد کما می شود.

وی در ادامه تاکید کرد در ایران موارد کووید مبتلا به قارچ سیاه بسیار نادر و در حد انگشت شمار است و به صورت آماری به ۵۰ نفر نیز نمیرسد.

آقای دکتر داوود یادگاری نیا پیرامون درمان بیماری موکورمایکوزیس اظهار داشت: درمان این بیماری وابسته به مرحله تهاجم متفاوت است گاهی تنها با دارو بیماری درمان میشود و در برخی موارد نیاز به جراحی و برداشتن بافت های قارچی وجود دارد و همراه با آن باید داروهای قارچی مورد استفاده قرار گیرد، بهترین راه پیشگیری از این بیماری این است که افراد مبتلا به دیابت که مبتلا به کرونا می‌شوند و کورتون بالا مصرف می‌کنند دقت داشته باشند در صورت مشاهده علائم در اطراف چشم و سینوسها یا خونریزی از بینی سریعاً به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

بیماران دیابت کنترل نشده که مبتلا به کرونای شدید میشوند عموماً در آی سیو ها و در فضاهای ایزوله نگهداری می شوند در نتیجه در صورت ابتلا به قارچ سیاه در شرایط ایزوله قرار دارند اما به دلیل ابتلا به این بیماری ایزوله نمی‌شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала