آیا هدف ناوگان ایرانی در اقیانوس اطلس انتقال سلاح است؟

© REUTERS / Pool / Carlos Barriaند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
اشتراک
پرایس: اگر کشتی های ایرانی حامل سلاح باشند، تحریم‌های جدید وضع خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت در روز 10 ژوئن، اعلام کرد که اگر کشتی های ایرانی حامل سلاح باشند، تحریم‌های جدید وضع خواهند شد.

پرایس در ادامه گفت:« اگر این تلاشی برای انتقال سلاح و یا بشکلی نقض تعهدات بین المللی باشد، ما برای دادن پاسخ مناسب آماده هستیم.

ما برای استفاده از ابزارهایی که در اختیار داریم و از جمله تحریم علیه هر گونه شخص و یا سازمانی که به انتقال سلاح به شرکای ایران کمک کند و روآوردن به کاربرد زور و نیروهای حامی آنها استفاده خواهیم کرد».

دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش روز پنجشنبه اعلام کرد که کشتی های ناوگان ایرانی برای نخستین بار بدون توقف در دیگر بنادر وارد اقیانوس اطلس شدند. به گفته وی کشتی ها شناوری خود در مسیر آتلانتیک شمالی را ادامه خواهند داد.

هشدار پنتاگون در خصوص تقویت روسیه در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2021
نگرانی پنتاگون در خصوص تقویت روسیه در خاورمیانه

پیشتر، سخنگوی پنتاگون تصریح کرده بود اگر ناوهای ایرانی حامل سلاح باشند آمریکا هماهنگ با شرکای خود اقدامات مناسب را برای جلوگیری از انتقال آن به ونزوئلا اتخاذ خواهد کرد.

دو مقام در وزارت دفاع و یک مقام کنگره آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، به پولیتیکو گفته بودند که دولت جو بایدن از طریق کانا‌‌ل‌های دیپلماتیک کاراکاس و هاوانا را تحت فشار قرار داده است تا مانع پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر این کشورها شود. دولت جو بایدن همچنین به طور جدی در حال تماس با سایر دولت‌های منطقه است تا اطمینان حاصل کند که آنها نیز اجازه پهلو گرفتن به کشتی‌ها نخواهند داد.

یکی از این دو کشتی‌ها، ناو نظامی مکران است که پیشتر گزارش شده بود هفت قایق تهاجمی کوچک روی عرشه‌اش داشته است. گزارش حاکی است که ناو دیگری که مکران را در اقیانوس اطلس همراهی می‌کند، یک ناو محافظ است.

در حالی‌ که کشتی‌های ایرانی مسافت زیادی را در اقیانوس اطلس پیموده‌اند، آمریکا تلاش دارد که از طریق راه‌حل‌های دیپلماتیک، دو کشور ونزوئلا و کوبا را راضی کند که مانع پهلو گرفتن ناوهای ایرانی شوند. گفته شده ایالات‌متحده به این دو کشور قول داده اقدام‌های مناسب را برای رفع تهدید از شرکای خود انجام دهد. مقام‌های آمریکایی همچنین از تمایل کاراکاس برای سوءاستفاده از شرایط موجود و خلاصی از تحریم‌های آمریکا خبر داده‌اند.

مقام ارشد دولت بایدن در همین رابطه به پولیتیکو گفته بود که تحویل چنین تسلیحاتی، اقدامی تحریک‌آمیز است و شرکای ما را در نیمکره غربی تهدید می‌کند. ایالات‌متحده و شرکایش، این حق را دارند که برای محافظت از خود اقدام‌های لازم را برای جلوگیری از حمل‌ونقل و تحویل چنین سلاح‌هایی انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала