نماینده اروپا در وین: در همکاری برای حفظ برجام مصمم هستیم

© AFP 2023 / Georges Gobetنماینده اروپا در وین: در همکاری برای حفظ برجام مصمم هستیم
نماینده اروپا در وین: در همکاری برای حفظ برجام مصمم هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
اشتراک
نماینده اتحادیه اروپا در وین در بیانیه ای در شورای حکام با حمایت برای حفظ برجام، نگرانی عمیقش را در کاهش دسترسی های آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران و افزایش فعالیت هسته‌ ای ایران را نگران کننده اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، استفان کلمنت نماینده اتحادیه اروپا، در بیانیه ای در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از هفتم ژوئن آغاز شده است، درباره توافق هسته ای گفت: اتحادیه اروپا بر تعهد قاطعانه اش نسبت با حمایت مداوم از برجام [توافق هسته ای] در این موقعیت مهم تاکید می کند و مصمم است به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ این توافق که دارای اهمیت استراتژیک و عنصری مهم در ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته ای در سطح جهان است، ادامه دهد.


آمريکا: پیشرفت در بازگشت متقابل ایران برای انطباق با برجام دیده می شود 
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
آمريکا: پیشرفت در بازگشت متقابل ایران برای انطباق با برجام دیده می شود

نماینده اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می خواهد از اجرایی شدن این توافق طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از تلاش های فشرده ی دیپلماتیک در کمیسیون مشترک برجام و تماس های نماینده ارشد اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام با تمامی شرکای مرتبط حمایت می کند. ما از مذاکرات برگزار شده در وین در سطوح مختلف با چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بازگشت ایران به اجرای کامل برجام استقبال می کنیم.

سرپرست هیئت اتحادیه اروپا در وین خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا مسائل مرتبط با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم ها توسط آن را به رسمیت می شناسد. در کنار اجرای کامل و راستی آزمایی شده تعهدات هسته ای توسط ایران، لغو تحریم های هسته ای، بخشی ضروری از توافق است. اتحادیه اروپا مایل است تاکید کند که تعهداتش را از جمله لغو تحریم ها ذیل برجام را کاملا به جا آورده است.

در این بیانیه همچنین ذکر شده است، که اتحادیه اروپا عمیقا درباره تصمیم ایران برای به تعلیق در آوردن اجرای اقدامات شفاف سازی تعیین شده در برجام، از جمله پروتکل الحاقی از ۲۳ فوریه نگران است. این اقدام به طور قابل توجهی دسترسی آژانس و نظارتش را بر تاسیسات، فعالیت ها و اطلاعات مرتبط [در ایران] کاهش داده است. آژانس از بخش مهمی از اطلاعاتش از فعالیت های ایران در کل چرخه سوخت هسته ای این کشور، از جمله فعالیت های تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته محروم شده است. تصمیم ایران در واقع توان آژانس برای راستی آزمایی این که مواد و فعالیت های هسته ای در ایران صرفا ماهیتی صلح آمیز داشته باشند را محدود می کند. 

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا نگرانی عمیقش را درباره اقدامات ادامه دار ناسازگارش با برجام و در زمینه فعالیت های تحقیق و توسعه را اعلام می‌کند.  

کلمنت تصریح کرد: ما قویا از ایران می خواهیم تمام اقدامات ناسازگار با برجام را به حالت قبل بازگرداند و بدون تاخیر به اجرای کامل این توافق از جمله شفاف سازی اقدامات بازگردد و از تلاش های شرکای برجام در پرداختن به مسائل مرتبط با چارجوب برجام حمایت کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала