گزارش و تحلیل

روسیه - آمریکا: جرقه های آسیای مرکزی

© AP Photo / Gerry Broomeروسیه - آمریکا: جرقه های آسیای مرکزی
روسیه - آمریکا: جرقه های آسیای مرکزی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
اشتراک
ایالات متحده از خروج نیروها از افغانستان خبر داد، اما قصد ندارد منطقه را ترک کند. پوتین روشن کرد که روسیه قرار نیست آن را در اختیار ایالات متحده واگذار کند.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه ژاپنی نیهون کیزای می نویسد: با آغاز عقب نشینی نیروهای مسلح از افغانستان، ایالات متحده تصمیم گرفت برای مقابله با تروریسم پایگاه های نظامی خود را در کشورهای آسیای میانه، که بخشی از اتحاد شوروی بودند، ایجاد کند. روسیه و چین هر دو خواهان حفظ نفوذ خود در منطقه هستند و كاملاً مخالف حضور نیروهای مسلح آمریكا در آنجا می باشند.

روسیه هم حضور نظامی خود را در این منطقه افزایش می دهد. در 30 مه، سادیر ژاپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان، در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی روسیه گفت: "ما برای همیشه شریک هستیم". رهبر قرقیزستان پس از ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 24 مه، روشن کرد که کشورش بدون اجازه روسیه نیروهای آمریکایی را نمی پذیرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که واشنگتن احتمال استقرار بخشی از نیروهای خود را که از افغانستان خارج شده اند در کشورهای آسیای میانه بررسی می کند. و در تاریخ 12 ماه مه، دیوید هلوی، دستیار وزیر دفاع در امور هند و اقیانوس آرام، در جریان جلسه کمیته امور نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده، در مورد احتمال پیگرد قانونی تروریسم در منطقه صحبت کرد.

تلاش آمریکا برای تاثیر بر انتخابات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2021
گزارش و تحلیل
تلاش آمریکا برای تاثیر بر انتخابات ایران

پس از حملات تروریستی در سال 2001 در آمریكا، واشنگتن عملیاتی علیه طالبان (اعضای سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) در افغانستان آغاز كرد و نیروهای خود را در آنجا مستقر كرد. در آوریل سال جاری ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا اعلام كرد كه واحدهای آمریكایی تا سپتامبر خارج می شوند. در همین حال، وزارت دفاع ایالات متحده نگرانی هایی در مورد گسترش تروریسم دارد. در همین راستا طرحی برای استقرار نیروها در آسیای مرکزی کشیده شده است.

استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه ای که قطب ژئوپلیتیکی در مرکز قاره اوراسیا است، همچنین به ایالات متحده کمک خواهد کرد تا ایران ، چین و روسیه را مهار کند. رئیس جمهور پوتین با پیش بینی استقرار نیروهای آمریکایی، در اوایل ماه مه ، تقویت ارتش روسیه در تاجیکستان و حمایت از تقویت ارتش تاجیکستان را اعلام کرد. در 19 ماه مه ، سرگئی ناریشکین ، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه ، اعلام کرد که ایالات متحده نمی خواهد کنترل منطقه را از دست بدهد.

فرض بر این است که روسیه با سه کشور تاجیکستان ، قرقیزستان و قزاقستان به یک اتحاد نظامی وارد شده است. مسکو آنها را تحت فشار قرار می دهد تا سربازان آمریکایی را نپذیرند. گفتنی است کارشناسان دیپلماتیک مقیم آسیای مرکزی به روزنامه نیهون کیزای گفتند که ایجاد پایگاه های نظامی خارجی در ازبکستان مطابق قانون آن کشور ممنوع است.

آمریکا حتی در صورت بازگشت ایران به توافق هسته ای تحریم ها را حفظ خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
آمریکا حتی در صورت بازگشت ایران به توافق هسته ای، تحریم ها را حفظ خواهد کرد

16 ژوئن، قرار ایت است جلسه رهبران ایالات متحده و روسیه برگزار شود. پوتین ، رئیس جمهور روسیه آماده همکاری عملی با ایالات متحده در زمینه های سودمند متقابل مانند خلع سلاح هسته ای و برنامه هسته ای ایران است. با این وجود ، او مصمم است در اختلافات بر سر حوزه نفوذ - آسیای میانه و بلاروس با ایالات متحده مقابله کند. وی در تاریخ 4 آوریل گفت: "ما پیشرفت چشمگیری در روابط دو جانبه را انتظار نداریم."

چین به آسیای میانه به عنوان مسیر اصلی ابتکار "یک کمربند - یک راه" اهمیت زیادی می دهد. وی با استقرار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه مخالف است. طرف ها در دیدار ماه مه وزیران  خارجه پنج کشور آسیای مرکزی توافق کردند که همکاری ها را تقویت نمایند و در مورد راه حل های مسئله افغانستان گفتگو کردند. چین و روسیه در یک جبهه متحد علیه ایالات متحده، همچنین قصد دارند در آسیای مرکزی با هم همکاری کنند تا از نفوذ آمریکا جلوگیری شود.

كشورهای آسيای مركزی از اين امر نگران هستند كه خروج نيروهای آمريكا از افغانستان باعث بی ثباتی منطقه شود ، اما آنها به روابط با چين و روسیه  اهميت زيادی می دهند. بنابراین، همه آنها از استقرار نیروهای آمریکایی در خاک خود استقبال نمی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала