هشدار ایران درباره موضع‌گیری سیاسی آژانس

© AP Photo / Ronald Zakهشدار ایران درباره موضع‌گیری سیاسی آژانس
هشدار ایران درباره موضع‌گیری سیاسی آژانس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
اشتراک
کاظم غریب آبادی: مواضع اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، کاظم غریب آبادی، سفیر ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که مواضع اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از رویکرد یکطرفه دبیرخانه این سازمان در برابر همکاری ها با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فی‌مابین است و می تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: «گزارش آژانس با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد. این گزارش، معتبر هم نیست، چرا که مبتنی بر منابع قابل اتکا نمی باشد؛ و همچنین متقاعد کننده نیز نیست، چرا که تمامی ابعاد همکاری و پیشرفت های حاصله را منعکس نمی کند.

تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش‌داوری و  ابراز نگرانی های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگنمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی اهمیت می باشد.

آژانس انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
ارتباط میان ایران و آژانس خیلی پیچیده است

آژانس باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و موضعی شفاف در برابر تهدید هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت ها و تأسیسات هسته ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ نماید».

گفتنی است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 7 ژوئن ( دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌ها در وین ادعا کرد که در حل مسائل پادمانی با جمهوری اسلامی پیشرفتی حاصل نشده است. وی عنوان کرد که فقدان پیشرفت در روشن‌کردن پرسش‌های آژانس درباره صحت و تکمیل بودن اظهارنامه‌های پادمانی ایران به طور جدی توانمندی آژانس برای ارائه اطمینان از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اسفند ماه سال گذشته که ایران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد، دو طرف با حسن نیت جمهوری اسلامی توافق کردند که دوربین‌های نظارتی در برخی از مراکز هسته‌ای، تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه داشته شود.

بر اساس این توافق مقرر شد که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.  موعد این تفاهم هفته پیش به پایان رسید و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، جمهوری اسلامی بار دیگر حسن نیت به خرج داد تا ضبط داده‌های دوربین ها به مدت یک ماه (سوم تیر) تمدید شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала