وزیر نفت ایران قول چند میلیارد دلار یارانه را به مردم داده است؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بیژن زنگنه وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.06.2021
اشتراک
زنگنه: گازهای مشعل یا همان گازهایی که به مشعل می‌رود موضوعی است که بیش از ۶۰ سال مطرح بوده و اجرای آن پیچیده، دشوار و پرهزینه‌ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز 8 ژوئن (سه‌شنبه) درباره گازرسانی و کمبود گاز مایع اظهار داشت که گازهای مشعل یا همان گازهایی که به مشعل می‌رود موضوعی است که بیش از ۶۰ سال مطرح بوده و اجرای آن  پیچیده، دشوار و پرهزینه‌ است.

محسن رضایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
رضایی: مساله اصلی یارانه، عدم تخصیص درست یارانه است

وی در ادامه افزود:« مجلس شورای اسلامی نیز به این مساله توجه داشته و آخرین بار در ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه، دولت را موظف کرد تا گازهای مشعل به قیمت عادلانه واگذار شود. ما در اجرای این قانون یک مزایده برگزار کردیم و قیمت هر مترمکعب گاز برای پایه مزایده را  نیم سنت تا ۲ سنت تعیین کردیم که تقریبا رایگان بود، اما تعداد مراجعه‌کنندگان اندک بود.

صادرات گاز در دولت فعلی ۲ برابر افزایش را تجربه کرده است. صادرات گاز خام‌فروشی محسوب می‌شود، به همین دلیل اولویت کشور صادرات محصولات پتروشیمی تولید شده از گاز است.

بیش از ۹۰ درصد روستاها گازرسانی شده‌اند. ۴۳ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و ۴۰ هزار میلیارد تومان برای خطوط انتقال هزینه شده است. 35 میلیارد دلار یارانه گاز به مردم داده می شود.

فقط چهار میلیون نفر در سراسر ایران از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند نیستند. در هر سال پالایشگاه‌ها هفت هزار تن گاز مایع تولید می‌کنند که در دو سال اخیر پنج هزار و ۵۰۰ تن آن در داخل توزیع شده است، این در حالی است که بر اساس محاسبات هر نفر ۱۱ کیلو در ماه و در مجموع سالیانه ۲ هزار تن گار مایع مصرف می‌کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала