افزایش قیمت دو برابری گوشت بلدرچین نسبت به بهار 99

© Flickr / stu_spivackquail
quail - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
اشتراک
فزایش قیمت نهاده های دامی در سال گذشته سبب افزایش در قیمت گوشت و تخم طیور مختلف شد که بلدرچین نیز از این قاعده مستثنا نبود.

طبق گفته رئیس انجمن پرورش دهندگان بلدرچین، قیمت گوشت این پرنده در سالی که گذشت نسبت به مدت مشابه 2 برابر شده است. براساس آمار موجود در سال 1399 قیمت گوشت بلدرچین کیلویی 35 هزار بوده است که در سال جاری به طور متوسط کیلویی 75 هزار به فروش می رسد.

افزایش قیمت این محصولات دو دلیل عمده دارد ، افزایش قیمت نهاده های دامی و کاهش جوجه یک روزه . واحدهای تولید کننده جوجه یک روزه بدلیل افزایش هزینه های نگهداری و کاهش خرید محصولات توسط واحد های تولیدی ، جوجه ریزی را کاهش داده و با ظرفیتی محدود به کار ادامه میدهند که همین امر سبب کاهش در دسترس بودن جوجه 1 روزه و درنتیجه افزایش قیمت گوشت پرنده شده است.

ناگفته نماند که در سالهای اخیر جهاد سازندگی به منظور افزایش درصد تولید خرده بلدرچین در بازار ، اقدام به توزیع دستگاه جوجه کشی در بین روستاییان مناطق مختلف کرده است که توانسته است درصدی از نیاز بازار را رفع نمیاد. با این حال نیاز به تولید بالای جوجه 1 روزه بلدرچین ، تاثیر بسیاری در افزایش قیمت آن داشته است .

عامل بعدی افزایش قیمت گوشت و تخم این پرنده ، افزایش هزینه های پرورش می باشد . یکی از مهمترین این موارد افزایش قیمت نهاده های دامی می باشد. دولت امکان تامین حداکثر 20 درصدی نهاده های دامی واحد های تولیدی را دارد و باقی نیاز این واحد ها باید از بازار آزاد تهیه شود .

نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته قیمت نهاده های دامی ، بیش از دو برابر در برخی موارد افزایش قیمت داشته است . برای مثال قیمت گندم در واحدهای رسمی در فروردین سال 99 ، 2366 تومان بوده است که در فرودین 1400 این مقدار به 4475 هزار تومان رسیده است. چنین افزایش قیمتی تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده محصولات خواهد گذاشت .

علاوه بر افزایش قیمت مشکل تامین این نهاده ها نیز بسیار وجود دارد. بسیاری از پرورش دهندگان از عدم امکان تامین برخی از نهاده ها شاکی می باشند که عدم وجود آنها در تخم گذاری و تولید گوشت باکیفیت نیز تاثیر گذار خواهد بود .

مهیا کردن شرایط تولید غیرمتمرکز جوجه یک روزه ، با در دسترس قرار دادن دستگاه جوجه کشی خانگی در اختیار روستایان، تاثیر هرچند کوچک ولی مثبتی بر بازار های محلی طیور گذاشته است و امکان تامین جوجه 1 روزه را کمی آسانتر کرده است.

راهکارهای رفع موانع تولید:

موانع بسیاری در راه اندازی سالن های پرورش بلدرچین و در نتیجه تولید انواع بلدرچین گوشتی و تخم گذار وجود دارد که میتوان با مدیریتی مناسب نسبت به بهبود شرایط و افزایش تولید قدم های مثبتی برداشت . استفاده از ظرفیت جوجه کشی در روستاها و خانه های روستایی و احداث سالن های تولید مجوز دار با ظرفیت تولید کمتر از 10 هزار بلدرچین ، در افزایش در دسترس بودن جوجه یک روزه تاثیر مستقیمی دارد.

این امر در کاهش هزینه های تولیدی و همینطور کاهش بار اضافه ای که بر روی دوش تولید کنندگان بزرگ است نیز تاثیر گذار خواهد بود و میتواند هزینه های ناشی از مصرف انرژی در این واحد ها را نیز کنترل کرده و در نتیجه ی کاهش هزینه های تولید ، قیمت گوشت و تخم مرغ برای مصرف کننده نیز کاهش خواهد یافت.

کاهش قیمتی که همراه با افزایش مصرف باشد در چرخیدن چرخ های اقتصادی صنعت دام و طیور، تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала