واکسن انستیتو پاستور ایران با نام "پاستوکووَک"

© Photo / IRNAواکسن انستیتو پاستور ایران با نام "پاستوکووَک"
واکسن انستیتو پاستور ایران با نام پاستوکووَک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
اشتراک
مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا، گفت: واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا با نام تجاری "پاستوکووَک" در انستیتو پاستور ایران تولید و عرضه خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر احسان مصطفوی، مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا درباره آخرین خبرها از کارآزمایی بالینی این واکسن، گفت: این طرح از ششم اردیبهشت ماه در شهر اصفهان آغاز شد و در ۸ شهر کشور داوطلبین وارد مطالعه شدند. تزریق اول واکسن خوشبختانه روی ۲۴ هزار نفر به پایان رسیده است و تزریق دوم هم تا روز یکشنبه ( ۱۶ خرداد ماه) در ۵ شهر اصفهان، زنجان، همدان، بندرعباس و کرمان آغاز شده است و ان‌شالله تا چهارشنبه این هفته، سه شهر دیگر هم تزریق دوم را آغاز خواهند کرد.

تزریق واکسن کرونای برکت به زیر ۱۸ ساله‌ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.06.2021
تزریق واکسن کرونا "کوو ایران" به زیر ۱۸ ساله‌ها

وی افزود: تاکنون یک سوم از جمعیت هدف یعنی حدود ۸۰۰۰ نفر واکسن دوم خود را دریافت کرده اند. فاز یک و دو مطالعات بالینی این واکسن در کشور کوبا بر جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر انجام شده است و فاز سوم آن در ایران روی ۲۴ هزار نفر و در کوبا بر ۴۴ هزار نفر دنبال می‌شود.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: این کاندید واکسن یک پروتئین نوترکیب و حاوی بخش RBD از ژن اسپایک ویروس عامل کووید-۱۹ است. جهت حفظ پایداری این پروتئین، ماده موثره واکسن با ترکیب استاندارد واکسن کزاز، کنژوگه شده است. این واکسن در ۲ دوز و به فاصله ۲۸ روز از یکدیگر استفاده می‌شود. خوشبختانه چه در تزریق اول و چه در تزریق دوم تاکنون عوارض جانبی گزارش شده خفیف بوده و این واکسن تاکنون بی‌خطر به نظر می‌رسد.

وی در ادامه تاکید کرد: هدف‌گذاری ما این است که دو هفته بعد از تزریق دوم، مطالعه اثربخشی واکسن را آغاز کنیم و پیش‌بینی می‌شود داوطلبین در یک بازه زمانی ۳ ماهه بعد از تزریق دوم در شهرهایی که دو دُز تزریق واکسن را دارند ‌و در یک بازه زمانی ۵ ماهه در شهرهایی که ۳ دُز تزریق واکسن را دارند ( تزریق یک دُز اضافه یادآور) مورد پیگیری برای گزارش نهایی بررسی اثربخشی قرار گیرند و در این بازه زمانی نیز گزارش میانی بررسی اثربخشی انجام شود.

مصطفوی در خاتمه اظهار کرد: تولید این واکسن به طور موازی با انجام کارآزمایی بالینی فاز ۳ در انستیتو پاستور ایران آغاز شده است تا پس از مشخص شدن اثربخشی واکسن و کسب مجوزهای لازم بتواند وارد برنامه واکسیناسیون عمومی کشور شود. ان‌شاالله پس از تایید، واکسن با نام تجاری "پاستوکووَک" وارد بازار خواهد شد. ظرفیت تولید هدف گذاری شده‌ ماهیانه حدود یک میلیون دُز است و برنامه‌ریزی شده است تا از ابتدای پاییز با توسعه زیرساخت‌های تولید، ظرفیت تولید به ۳ میلیون دُز در ماه برسد و امیدواریم این واکسن در کنار سایر واکسن‌ها قسمتی از نیاز کشور را برطرف کند و انستیتو پاستور ایران بتواند در کنار سایر اقدامات تشخیصی و کنترلی کووید۱۹ که تاکنون انجام داده است، این واکسن را هم سریع‌تر در دسترس عموم مردم قرار دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала