ایران پرداخت غرامت قربانیان بوئینگ اوکراینی را آغاز می کند

© Photo / IRNAایران پرداخت غرامت قربانیان بوئینگ اوکراینی را آغاز می کند
ایران پرداخت غرامت قربانیان بوئینگ اوکراینی را آغاز می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2021
اشتراک
سفارت ایران در اوکراین در توییتر نقل کرد: برخی از نزدیکان قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری هواپیمایی بین المللی اوکراین پیشتر غرامت خود را دریافت کردند.

به گزارش اسپوتنیک، محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه ایران در پی نتایج مذاکرات با اوکراین در مورد موضوع حادثه سقوط هواپیمای مسافربری هواپیمایی بین المللی اوکراین اعلام کرد: برخی از نزدیکان کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری هواپیمایی بین المللی اوکراین در ژانویه ۲۰۲۰ در ایران غرامت خود را دریافت کرده اند.

​​وی تأکید کرد که میزان پرداخت غرامتی که ما پرداخت می کنیم در مقایسه با مبالغی که باید طبق تعهدات بین المللی خود بپردازیم، به میزان قابل توجهی بیشتر است.

بهاروند توضیح داد: دولت مصوبه ای را تصویب کرد که طبق آن برای هر قربانی پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به خانواده های قربانیان - اعم از اتباع خارجی و ایرانی - مطابق با قوانین مربوط به پرداخت غرامت ضروری است.

به طور کلی، وی افزود: در جریان مذاکرات، طرفین در مورد جنبه های اصلی مربوط به فاجعه و همچنین موضوعات مربوط به هواپیمایی کشوری، امنیتی، صلاحیت های نظامی، کیفری و قضایی بحث و تبادل نظر کردند.

به گفته بهاروند، قضات ایرانی اکنون در حال بررسی پرونده هستند. در این زمان، دادستان کیفرخواست را تهیه کرده بود که برای رسیدگی به این پرونده به دادگاه ارائه شد. اکنون سه قاضی در حال مطالعه این پرونده هستند.
اگر سهل انگاری در این مورد آشکار شود، در صورت اثبات جرم افراد خاصی، اقدامات قانونی مطابق قانون برای آنها اعمال خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه ایران، یادآور شد که ایران به این نتیجه رسید که "این حادثه دلخراش در نتیجه خطای انسانی رخ داده است."

بهاروند تأکید کرد، که "سیاسی شدن موضوعات تخصصی به همه آسیب می رساند".

به نوبه خود، گوندوز ممدوف معاون دادستان کل اوکراین روز دوشنبه، در مورد نتایج مذاکرات صحبت کرد، در مورد آغاز دادگاه در مورد واقعه سقوط هواپیما ابراز تردید کرد. وی نوشت: "ما تأیید رسمی شروع دادگاه را دریافت نکرده ایم".

در همان زمان، ممدوف افزود كه در طول ملاقات، ایران قول داده است كه به تحقیقات اوكراین در دسترسی به مواد پرونده در دادگاه و همچنین اطلاعات مربوط به صلاحیت جرم و میزان مسئولیت کمک ارائه دهد.

یک هیئت ایرانی به سرپرستی معاون وزیر امور خارجه محسن بهاروند برای گفتگو در اول ژوئن وارد کی یف شد.

ادعاهای اوکراین

پیش از این، اوکراین نظرات خود را در مورد گزارش نهایی ایران در مورد این فاجعه ارائه داده بود.

وزیر امور خارجه اوکراین دیمیتری کولبا با انتقاد از این سند، آن را "مجموعه ای از دستکاری ها" خواند و تهران را به پنهان کردن دلایل واقعی سقوط هواپیما متهم کرد.

به گفته وزیر خارجه اوکراین، تحقیقات انجام شده توسط ایران مغرضانه بوده و شواهد ارائه شده انتخابی بود و نتیجه گیری فریبنده بود.

وی گفت که کی یف بیش از ۹۰ صفحه نظرات و پیشنهادات را برای پیش نویس گزارش به تهران ارسال کرده و اصرار دارد که تهران آنها را به سند نهایی پیوست کند.

اوکراین اعلام کرد، که همراه با شرکای بین المللی، مجازات ایران را از هر راه ممکن دنبال خواهد کرد، به ویژه در پایان ماه آوریل کی یف، قصد خود را برای ارسال شکایت به سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) در مورد ایران اعلام کرد.

کانادا، افغانستان، انگلیس، سوئد و اوکراین گروه ویژه ای ایجاد کرده اند که باید بلافاصله تمام اطلاعات مربوط به پیشرفت تحقیقات در مورد علل فاجعه را به نزدیکان قربانیان اطلاع دهند و کمک های لازم را به آنها ارائه دهد.

در تاریخ ۳ ژوئن، نمایندگان دولت های کانادا، انگلستان، سوئد و اوکراین با صدور بیانیه ای از ایران خواستند تا تاریخ رسمی مذاکرات مربوط به پرداخت به نزدیکان قربانیان سقوط هواپیمای اوکراین را تعیین کند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ هواپیمایی بین المللی اوکراین اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ سقوط کرد. ۱۷۶ نفر کشته شدند.

شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان در این سانحه جان باختند.

در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۰، طرف ایرانی اظهار داشت که بوئینگ به طور تصادفی سرنگون شده و خطای انسانی دخیل بوده است.

هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز می کرده و به عنوان "هدف خصمانه" اشتباه گرفته شد. در اواسط ماه مارس، سازمان هواپیمایی کشوری ایران در گزارش نهایی خود، اشتباه اپراتور سیستم پدافند هوایی را دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی عنوان کرد. گفته می شود که انفجار علت اصلی این فاجعه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала