آیا در دور بعدی مذاکرات وین باید خوشبین بود یا بدبین؟

© REUTERS / KEVIN LAMARQUEآیا در دور بعدی مذاکرات وین باید خوشبین بود یا بدبین؟
آیا در دور بعدی مذاکرات وین باید خوشبین بود یا بدبین؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.06.2021
اشتراک
واشنگتن: ما با هوشیاری اهداف خود را در مذاکرات وین دنبال می‌کنیم.

به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز 3 ژوئن (پنج‌شنبه) در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت متبوعش درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در دور بعدی این مذاکرات که هفته آینده در وین برگزار می‌شود، نه خوشبین است و نه بدبین و صرفاً با هوشیاری اهداف خود را در مذاکرات دنبال می‌کند.

وی افزود: «ما درباره اهداف و منافع خود هوشیار هستیم. هدف ما این است که ایران بار دیگر تحت سختگیرانه‌ترین رژیم نظارتی که قبل از برجام سابقه نداشته است، قرار گیرد.

تفاوت این مذاکرات با مذاکرات سال 2015 این است که ما اکنون یک متن در اختیار داریم. این متن که همان برجام است به ما و ایرانی‌ها می‌گوید که به‌طور کلی چه کارهایی باید انجام دهیم.

روحانی: مشکلات بین ایران و آمریکا در گفتگوهای وین حل شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
روحانی: مشکلات بین ایران و آمریکا در گفتگوهای وین حل شده است

البته وجود این متن بدین معنا نیست که ما پاسخ همه سؤالات را داریم. تاکنون 5 دور مذاکره غیرمستقیم درباره اینکه ایران باید چه اقداماتی برای بازگشت به تعهداتش انجام دهد و ما باید چه تحریم‌هایی را برای بازگشت به برجام برداریم. هیچ‌یک از این موارد سیاه و سفید نیستند و همین مسئله باعث شده که مذاکرات به‌نوعی چالشی باشد».

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала