گزارش و تحلیل

وزیر نیرو ایران: اتصال شبکه برق روسیه به ایران، ظرفیت انرژی منطقه را بالا می برد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وزیر نیرو ایران: اتصال شبکه برق روسیه به ایران، ظرفیت انرژی منطقه را بالا می برد
وزیر نیرو ایران: اتصال شبکه برق روسیه به ایران، ظرفیت انرژی منطقه را بالا می برد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
اشتراک
رضا اردکانیان وزیر نیرو ایران از همکاری با بخش خصوصی در تامین و فروش برق، همچنین همکاری روسیه و ایران در زمینه برق به سوال خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد.

به گزارش اسپوتنیک، رضا اردکانیان وزیر نیرو ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه که به منظور شرکت در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ و گفتگو با مقامات عالی رتبه روسیه به این کشور سفر کرده است، در خصوص فعالیـت های بخش خصوصی در ایران در تامین برق و همکاری با روسیه در زمینه انتقال برق به گفتگو نشسته است.

دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که بخش خصوصی می تواند برق تولید کند و به طور مستقل نیروگاه بسازد و سپس این برق را به طور مستقل در مناطق نیازمند کشوری تقسیم کند، و در مقابل دولت به آین تولید کنندگان پول برق را خواهد داد. ما می دانیم که تا الان بدهی حدود 32 میلیارد تومان اندوخته شده است؟ آیا در واقع این وضعیت چگونه است و تا چه حد تولید کنندگان در چه مرحله ای هستندو دولت بر اساس چه تعرفه و مکانیسمی می خواهد برق را از آنها بخرد؟

مصاحبه اختصاصی رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران با اسپوتنیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
وزیر نیرو ایران: باید مهیای شرایط خشکسالی و سیلابی باشیم

الان حدود 65 درصد تولید برق حرارتی ایران توسط بخش خصوصی انجام می شود، ما البته نزدیک 12 هزار مگابایت ظرفیت برق آبی داریم، از 85 هزار مگاوات ظرفیت کل کشور. اما در مجموع بخش خصوصی علاقه مند است که در احداث نیروگاه های حرارتی سرمایه گذاری کند. ما طبق قرارداد برق را از بخش خصوصی خریداری می کنیم، قراردادهای خرید تضمینی است و قیمت آن بیش از قیمتی است که ما برق را به مردم می فروشیم. از این محل یک طلب قابل ملاحظه ای برای ما از دولت ایجاد شده است. از سوی دیگر ما یک بدهی به بخش خصوصی داریم که در طول سالهای گذشته بخش عمده ای از این بدهی را پرداخت کردیم. امسال هم در قانون بودجه پارلمان به ما اجازه های قانونی داده است که به ما کمک خواهد کرد بدهی خودر ا به بخش خصوصی کاهش بدهیم.

ما به بخش خصوصی این اجازه را داده ایم که می توانند در نیروگاه های تجدید پذیر سرمایه گذاری کنند (مثل نیروگاه های خورشیدی، بادی) و برق حاصله را خودشان به کشورهای همسایه بفروشند. ما شبکه انتقال برق را در اختیارشان قرار می دهیم، همچنین علاقه مند هستیم که با توجه به همکاری خوبی که بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد، سیستم برق ایران را با کشورهای همسایه مهم به صورت همزمان در بیاریم. یکی از بزرگترین پروژه های ما سنکروم کردن شبکه برق ایران از طریق آذربایجان با فدراسیون روسیه است که کارهای مطالعاتی اش در حال اتمام است و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و شبکه بزرگ برق روسیه وارد مجموعه ظرفیت های انرژی منطقه ما خواهد شد.

ما این کار را با شبکه برق عراق به انجام رساندیم و فکر می کنیم که ظرفیت هایی که در ایران وجود دارد و زیرساخت های شبکه برق، و با اتصال به شبکه برق روسیه فرصت هایی را برای بهره مندی از برق مطمئن و پایدار در کل منطقه را ایجاد می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала