مطرح شدن ادعاهای 4 کشور علیه ایران در رابطه با هواپیمای اوکراینی

© AP Photo / Mohammad Nasiriمحل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در استان تهران
محل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در استان تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
اشتراک
کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا به دلیل سرنگونی فاجعه‌بار هواپیمای اوکراینی، ادعاهایی مطرح کردند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به بیانیه مشترک 4 کشور کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا که از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه اوکراین منتشر شده است، این کشورها به دلیل سرنگونی فاجعه‌بار هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران در روز 8 ژانویه 2020، ادعاهایی مطرح کردند.

منوچهر مرادی سفیر ایران در کی‌یف اطلاع داده بود که معاون وزارت خارجه ایران همراه هیاتی ۱۲ نفره برای مذاکرات فنی و حقوقی پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی به کی‌یف رفت. اوکراین ادعا می کند که ایران روند مذاکرات و پاسخگویی‌‌‌ به سوالات فنی را کند می‌داند. مسئولان فاجعه هنوز معرفی نشده‌اند.

محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه به همراه نمایندگانی از وزارت راه، دادستانی نظامی تهران، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان هواپیمایی کشوری و دفتر ریاست جمهوری برای مذاکرات مربوط به پرونده هواپیمای بوئینک 737به کی‌یف رفته بود.

واکنش ناتو در صورت وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین چگونه خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2021
واکنش ناتو در صورت وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین چگونه خواهد بود؟

دو دور قبلی ‌گفتگوهای طرفین، در مرداد و آبان ۱۳۹۹ در کی‌یف و تهران برگزار شده بود. مقامات اوکراینی بارها از روند کند مذاکرات و تعلل ایران در پاسخگویی به سوالات فنی، از جمله دلایل باز ماندن آسمان تهران در شرایط جنگی، انتقاد کرده‌اند. محسن بهاروند گفته که در ملاقات با مقامات ایکائو (سازمان هوانوردی بین‌المللی)، آنها را از ابعاد حقوقی و فنی پرونده مطلع کرده است.

در متن بیانیه منتشره آمده است:«ما وزرا و نمایندگان کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، امروز (3 ماه ژوئن)، ادعاهای خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سرنگونی هواپیمای بوئینگ 737 پرواز 752  شرکت هواپیمایی « شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین» را مطرح کردیم. اقدامات و بی‌عملی ایران نقض موازین بین المللی به حساب می آید. در بیانیه ما قید شده است که کشورهای ما و شهروندان آنها و مسافران پرواز PS752 متحمل آسیب غیرقابل جبرانی در نتیجه بروز آن تراژدی شدند و ایران باید تعهدات خود در رابطه با جبران خسارت بصورت کامل را در قبال گروه کشورهای آسیب دیده به انجام برساند».

دولت اوکراین که به نمایندگی از سایر کشورهای ذیربط با ایران گفت‌وگو می‌کند، بحث بر سر غرامت را به سطح همکاری تهران و مشخص شدن جوانب شلیک موشک به هواپیمای مسافربری منوط کرده است. معاون دادستان کل اوکراین نیز در توییتی نوشته که از هیات ایرانی خواهد خواست در باره تحقیقات جنایی این پرونده و نحوه رسیدگی به مسئولیت آمران و عاملان امر توضیح دهند.

گفتنی است، هواپیمایی بین المللی بوئینگ 737 اوکراین در 8 ژانویه چند دقیقه پس از ترک فرودگاه تهران سقوط کرد. 176 نفردر این حادثه جان باختند: شهروندان افغانستان ، آلمان ، ایران ، کانادا و اوکراین و همچنین شهروندان انگلیس و سوئد در این پرواز حضور داشتند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علت سقوط این هواپیما را خطای انسانی ناشی از اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری به عنوان موشک اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала