گزارش و تحلیل

وزیر نیرو ایران: باید مهیای شرایط خشکسالی و سیلابی باشیم

© Photo / IRNAمصاحبه اختصاصی رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران با اسپوتنیک
مصاحبه اختصاصی رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران با اسپوتنیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
اشتراک
وزبر نیرو ایران گفت: حدود 47 هزار سد بزرگ دنیا که ساخته شده و در دست بهره برداری است، 200 سد آن در ایران است، که این 200 سد عمدتا بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، رضا اردکانیان وزیر نیرو ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه که به منظور شرکت در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ و گفتگو با مقامات عالی رتبه روسیه به این کشور سفر گرده بود، در خصوص سد سازی و اینکه چقدر سد سازی برای حل مساله خشکسالی در مناطق خشک ایران کمک خواهد کرد، به خبرنگار اسپوتنیک گفت: کشور و منطقه ما در حال تجربه پدیده جدیدی به نام تغییر اقلیم هست.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم به معنای مواجه شدن با پدیده های حدی است، یعنی ما از این پس می بایست مهیای شرایطی باشیم به تعبیری یا خشکسالی است و یا شرایط سیلابی. کمتر شرایط معتدل را تجربه می کنیم، لذا احداث سدها علاوه بر مصارف متعددی که دارد، به منظور کنترل سیلاب، یک راهکار است، چرا که وقتی ما با خشکسالی مواجه هستیم ممکن است در یک شرایط مقابله با آن، حجم وسیعی از آب شیرین را به صورت سیلاب دریافت کنیم که این سدها می توانند از خسارات عمده جلوگیری کنند و هم ذخیره خوبی از آب شیرین داشته باشیم، البته ساخت سدها می بایست با رعایت ملاحظات زیست محیطی و ملاحظات اقتصادی - اجتماعی باشد که مد نظر ما بوده است.

وزیر نیرو ایران افزود: ما جز کشورهایی هستیم که برخلاف عمده کشورهای بزرگ دنیا که سدهای بزرگ خود را در نیمه دوم قرن بیستم ساختند و به اصطلاح پس از آن به سایر پروژه ها روی آوردند. ما از حدود 30 سال پیش است که این کار را آغاز کردیم. از حدود 47 هزار سد بزرگ دنیا که ساخته شده و در دست بهره برداری است، فقط 200 سد آن در ایران است، البته این 200 سد عمدتا بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده و دولت فعلی در طول 8 سال گذشته، 57 سد مخزنی ملی را به مدار بهره برداری رسانده است و از این تعداد، 24 سد، سدهایی است که در استان های مرزی ما هستند. در تمامی این پروژه ها حق آبه های قانونی چه در مناطق غربی و شرقی رعایت شده و می شود. انتظار ما نیز از کشورهای همسایه این است که تمامی معاهدات بین المللی و توافقات دو جانبه و ملاحظات زیست محیطی را در پروژه های بالادستی خود رعایت کنند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала