گزارش و تحلیل

ورود بانوان به انتخابات ریاست جمهوری ایران

© REUTERS / Raheb Homavandiورود بانوان به انتخابات ریاست جمهوری ایران
ورود بانوان به انتخابات ریاست جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
اشتراک
سالها است که یکی از انتقادات جامعه زنان کمرنگ بودن حضور آنها در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایران بوده و هست اما در این دوره از انتخابات شاهد حضور پر رنگ زنان در دفاع از کاندیداهای خود در انتخابات می باشیم.

در این دوره از انتخابات تیم آقای رئیسی اولین ستاد انتخاباتی کشور که به ریاست یک خانم هست را تشکیل دادند و خانم سیده سکینه سادات پاد ریاست آن را عهده دار شد.

برای اولین بار مشاهده کردیم همسر آقای همتی، خانم سپیده شبستری در صدا و سیما حضور پیدا کردند.

حضوری که مشخص بود با بهره گیری از کارشناسان حرفه ای و زبده تبلیغاتی و رسانه ای انجام شده وموجب آن شد تا شرایط انتخاباتی آقای همتی در جامعه از این رو به آن رو شود.

آیا باید منتظر شگفتی در انتخابات 1400 بود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2021
گزارش و تحلیل
آیا باید منتظر شگفتی در انتخابات 1400 بود؟

خانم شبستری تسلط بسیار خوبی در گفتگوی خود داشت، امری که نشان می داد وی کاملا خود را برای هر سوالی در برنامه آماده کرده، ومخاطب تحت تاثیر شخصیت قوی وی در برنامه قرار می گرفت.

نکته قابل تامل در حضور خانم شبستری در صدا و سیما پوشش ظاهری وی بود که با مانتو روسری  (البته رعایت کامل حجاب اسلامی در صدا و سیما حضور یافته بود) این در حالی است که شاید بسیاری توقع داشتند که ایشان با چادر در این برنامه حضور یابند، به هر حال قرار است در صورت انتخاب همسرش به عنوان همسر شخص اول مملکت شناخته شود، ولی خوب قطعا هدف این بود که در میان قشر خاصی از زنان جامعه که طرفدار حجاب به شکل آن حجاب خانم شبستری باشند برای همسرش رای جمع کند و هدف این بود که به آنها پیغام دهد که همسرش کاندیدای این قشر از جامعه می باشد.

در مقابل مشاهده می کنیم آقای رئیسی دختر خود خانم ریحانه سادات رئیسی با به نمایندگی از خود به صدا و سیما فرستاد.

پیغامی از نوع دیگر.

بسیاری توقع داشتند که با توجه به شهرت همسر آقای رئیسی خانم جمیله علم الهدی و تحصیلات وی به عنوان یک استاد فلسفه، آقای رئیسی مانند آقای همتی همسر خود را به نمایندگی از خود به صدا و سیما بفرستد و خوب پیش بینی می کردند که خانم علم الهدی توانمندی بسیار بالایی برای ظهور در مقابل دوربین داشته باشد، اما مشخص بود که تیم آقای رئیسی این بار هدف دیگری را در مقابل تیم آقای همتی دنبال می کنند.

هم اهمیت دادن به زنان و هم اهمیت دادن به جوانان.

در حالی که سخنان خانم شبستری در میان افراد میانسال به بالا مخاطب علاقه مند بیشتری داشت، سخنان خانم رئیسی را می توان با محوریت مطالب مورد علاقه قشر میانسال به پایین مخصوصان جوان و نوجوان جامعه دانست.

کنایه‌های توئیتری دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
کنایه‌های توئیتری دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران

ایشان نیز موفق شدند به خوبی از پدر و خانواده خود صحبت کنند.

جالب اینکه خانم رئیسی همچنین موفق شدند در میان قشر محافظه کار جامعه نیز تاثیر گذار باشند و به عنوان یک دختر خانم تحصیل کرده و مسلط بر گفتار خود در صدا و سیما نوعی اقتدار در تربیت یک دختر پایبند به اصول دینی و مذهبی خود نمایش بدهند.

در واقع حضور مقتدرانه خانم رئیسی در صدا و سیما پاسخی بود به بحث و جدلی که بیش از چهاردهه است درباره آن در جامعه ایران اختلاف است چرا که برخی چادر و حجاب زنان را به عنوان محدودیتی برای پیشرفت آنها معرفی می کنند.

خانم رئیسی نشان داد که یک دختر خانم اگر در خانواده ای مومن و اصیل و فهمیده بزرگ شود می تواند در همه عرصه های اجتماعی موفق عمل کند و حجاب او مانع پیشرفت وی نمی گردد.

این جریان نشان رشد فکری بسیار بزرگی را در جامعه ایران و همچنین کاندیداهای انتخاباتی را نشان می دهد و نوید آن را می دهد که از این پس نقش زنان در دولت های بعدی ایران از هر سمت و سو باشند بسیار پر رنگ تر باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала