گزارش و تحلیل

کارت های آموزشی و اسرار هسته ای

© Fotolia / Romolo Tavaniکارت های آموزشی و اسرار هسته ای
کارت های آموزشی و اسرار هسته ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
اشتراک
گروه بین المللی بلینگ‌کت مفهوم ارتش آمریکا به عنوان یک سازمان نظامی قدرتمند با نظم و انضباط آهنین را زیر سوال برد.

اسپوتنیک به نقل از گروه روزنامه‌نگاری تحقیقی بلینگ‌کت می نویسد: مدت ها است که شناخته شده است که سلاح های هسته ای آمریکایی در اروپا وجود دارد. مقامات نه موجودیت آن را تأیید و نه تکذیب می کنند. به طور رسمی، مکان خاص آن همچنان یک راز دولتی است. به طور طبیعی، سربازان آمریکایی که از سلاح های هسته ای در اروپا محافظت و نگهداری می کنند مسئولیت فوق العاده ای از امن بودن آن بر عهده دارند. آنها موظف اند قوانین امنیتی را دقیق بدانند. برخی از پرسنل نظامی برای یادداشتن این قوانین از کارت های آموزشی موجود در دسترس عموم استفاده می کنند. سوالات در یک طرف کارت و جواب ها در طرف دیگر نوشته شده است.

بلینگکت ضمن انجام جستجوی ساده در اینترنت برای یافتن اطلاعات طبقه بندی نشده مربوط به سلاح های هسته ای، کارت هایی را یافت که پرسنل نیروهای مسلح در هر شش پایگاه نظامی اروپا که سلاح های هسته ای در آنها ذخیره شده است، استفاده می شود. این کارت ها نه تنها پایگاه ها، بلکه محل دقیق پناهگاه های دارای امکانات ذخیره سازی "گرم" را نشان می دهند، که ممکن است حاوی سلاح هسته ای باشد. همچنین جزئیات امنیتی مانند مکان های نصب دوربین، اوقات و برنامه های گشت زنی، کلمات مخفی نشان دهنده تهدید برای نگهبان و علایم دیگرمنحصر به فردی برای ورود به مناطق ممنوعه در آن کارت ها تشریح شده است.

نتانیاهو: به ایران اجازه ساخت سلاح هسته ای را نخواهیم داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2021
نتانیاهو: به ایران اجازه ساخت سلاح هسته ای را نخواهیم داد

در گفتگو با نمایندگان بلینگکت، کارشناسان گفتند که چنین اقدامات نظامی نقض جدی پروتکل های امنیتی است و سوالات جدیدی را در مورد استقرار سلاح های هسته ای آمریکایی در اروپا بر می انگیزد. دکتر جفری لوئیس، بنیانگذار و ناشر سایت Arms Control Wonk.com ، که همچنین مدیر مرکز مطالعات منع گسترش سلاح های هسته ای جیمز مارتین در شرق آسیا است، گفت که این یافته ها "نقض آشکار" خواست های امنیتی و محرمانه بودن سلاح های هسته ای ایالات متحده ذخیره شده در کشورهای ناتواست.  

سخنگوی نیروی هوایی ایالات متحده گفت که ارتش چنین توصیه هایی از رهبری دریافت نکرده است و نیروی هوایی "بررسی می کند که چقدر مناسب است که اطلاعات را از طریق کارت های آموزشی در میان بگذاریم." وزارتخانه های دفاع بلژیک، آلمان، ایتالیا و ترکیه، جایی که سلاح های هسته ای ایالات متحده در پایگاه ها محفوظ است، در زمان انتشار به سوالات بلینگکت پاسخی ندادند.

در نگاه اول، تقریباً تمام کارت ها حاوی اطلاعاتی است که سرباز در دوره های تازه آموزی می خواند. اما در بسیاری از موارد، سربازان جزئیات بسیار خاص خود را اضافه می کنند.

تمرکز اصلی بلینگکت بر پرسنلی بود که در پایگاههایی که سلاحهای هسته ای در آنجا مستقر است کار می کنند. اما به احتمال زیاد سایر پرسنل نظامی در پایگاه های آمریکایی و اروپایی در حال ارسال کارت از طریق اینترنت هستند. به عنوان مثال، بلینگکت توانست سوالاتی را پیدا کند که در مورد حمله با هواپیماهای بدون سرنشین MQ-9 Reaper بود.

ایران به بالاترین سطح غنی سازی در برنامه هسته ای خود رسید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2021
ایران به بالاترین سطح غنی سازی در برنامه هسته ای خود رسید

از آنجا که همه اینها می تواند پیامدهای جدی بر امنیت عمومی داشته باشد، بلینگکت چهار هفته قبل از انتشار گزارش خود با ناتو ، وزارت دفاع ایالات متحده، فرماندهی اروپا و وزارت دفاع هلند تماس گرفت. بلینگکت پیوندهایی را به 50 مجموعه از کارت های آموزشی ارائه کرده است که در آنها  جزئیات امنیتی تشریح شده است. وزارت دفاع هلند به بلینگکت اعلام کرده است که اطلاعات موجود در کارت ها تأثیری بر امنیت هلند ندارد. و اما نمایندگان نیروی هوایی ایالات متحده گفتند: "به دلایل اصولی ، ما به طور مداوم پروتکل های امنیتی خود را ارزیابی می کنیم تا از اطلاعات طبقه بندی شده محافظت کنیم و از محرمانه بودن اقدامات خود اطمینان حاصل کنیم." ظاهراً تمام کارتهایی که بلینگکت ذکر کرده است اندکی قبل از انتشار مقاله از شبکه برداشته شده اند.

با این حال، فعالان خلع سلاح هسته ای می گویند اطلاعات افشا شده توسط سربازان آمریکایی نشان می دهد که ذخیره سازی سلاح هسته ای در اروپا چقدر خطرناک است و استقرار آن در این قاره فاقد مصلحت استراتژیک است.

خانم سوسی اسنایدر، فعال ارشد برنامه تحت عنوان "نیست باد سلاح هسته ای!" در سازمان هلندی PAX ، که همچنین هماهنگ کننده فعالیت جنبش "به بمب  اعتماد نکن" است، گفت: "محافل اجتماعی در کشورهای اروپایی میزبان بمب های B61 با اکثریت قاطع از پیمان منع سلاح های هسته ای حمایت می کنند. قوانین رازداری که با دموکراسی مغایرت دارد ، امنیت عمومی را تهدید می کند. استفاده مخفیانه از سلاح ها ، از جمله سلاح های هسته ای، راه حلی برای مشکلات امروز و فردا نیست."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала