سخنگوی دولت ایران: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.06.2021
اشتراک
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران اعلام کرد مذاکرات وین برای از سرگیری اجرای توافق هسته ای برجام به بن بست نرسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، ربیعی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مذاکرات وین چه زمانی به اتمام می‌رسد، اظهار داشت: مانع عمده ای بر سر مذاکرات احیای برجام نیست و همانطور که پیشتر گفته شده، تفاهم های اصولی درباره اقداماتی که طرفین برای بازگشت به نص صریح توافق برجام باید انجام بدهند، بدست آمده است.

اورانیوم ناشناخته در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
گزارش و تحلیل
اورانیوم ناشناخته در ایران و سرنوشت مذاکرات وین

وی افزود: طبیعی است که بخاطر پیچیدگی هایی که تحریم های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت های فنی هسته ای در پاسخ به آنها ایجاد شده، جزییات زیادی باید مورد بررسی و بحث قرار بگیرد اما هیچکدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت ها این اختلاف های جزئی نیز به پایان خواهد رسید. بنابراین، ما بسیار امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم. 

ربیعی بیان داشت: در اینجا لازم است تاکید کنم که مذاکرات وین به هیچ وجه تحت تاثیر انتخابات و نتایج آن نیست و بر اساس رویه ای مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست های کلی نظام و با هدایت مقام معظم رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت. همانطور که بارها گفته ایم، دولت مصمم است رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: امیدواریم احیای برجام تا پایان این دولت انجام شود. مذاکرات وین هیچ ربطی به انتخابات ندارد و امیدواریم دیوار تحریم‌ها به زودی برچیده شود. هیچ بن‌بستی در مذاکرات وجود ندارد. نباید بگذاریم مذاکرات فرسایشی شود و عجله‌ای هم نداریم. 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آقای روحانی همواره اعلام کرده اند که دولت مقابل آنهایی که می خواهند رفع تحریم ها را به تأخیر  بیندازند می ایستد و به نظر می رسید مذاکرات احیای برجام در هفته های قبل به نقطه پایانی رسیده و باید بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها آغاز می شد ، اما به یکباره با بی خبری از وضع مذاکرات حاکم روبرو می شویم و برخی هم تحلیل می کنند که غرب به ویژه آمریکا منتظر نتیجه انتخابات ایران هستند. نظر جنابعالی در این باره چیست؟ گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. مذاکرات به مرحله ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم گیری شود و این مسائل هم دقت و وسواس و زمان مورد نیاز خود را می طلبد.

 وی تصریح کرد: ما نه اجازه می‌دهیم که گفت‌وگوها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تامین منافع عالی مردم و نظام است. تیم گفت‌وگو کننده ما نیز در همین چارچوب حرکت کرده و دستورالعمل‌های مرکز را طابق النعل بالنعل جلو برده است. اگر گفت‌وگوها نیاز به تصمیماتی در تهران داشته باشد، قطعا این تصمیمات در پایتخت گرفته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اما نکته قابل توجه این است که فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله اینکه برخی از افراد که طی سالهای اخیر حتی حاضر نبودند که فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند؛ سالها با پذیرش کنوانسیون های FATF مخالفت می کردند و یا با سیاست های دولت در دفاع از آزادی های قانونی شهروندان در فضای مجازی مخالف بودند، امروز پیشگام تر از دولت دنبال رفع تحریم ها هستند و از گشایش در فضای مجازی صحبت می کنند.  البته ما از همین مواضع در جهت دفاع از حقوق مردم، استقبال می کنیم و آن را به فال نیک می گیریم.  

ربیعی بیان داشت: خوشحالیم که امروز خیلی ها به دیدگاه دولت رسیده اند و  در مورد تعامل با جهان همه سخن می گویند. از یاد مردم نرفته که در همین چند سال پیش آوردن نام برجام مثل بیان یک امر کفرآمیز تلقی می شد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین  امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  جمهوری اسلامی ایران از هشتم ماه مه 2019 ، نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهدات  خود را در چارچوب برجام کاهش داده است. حالا جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا از تمایل خود برای بازگشت به برجام در صورت اجرای همه تعهدات ایران طبق این توافق صحبت می کند

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала