ارتباط میان ایران و آژانس خیلی پیچیده است

© Photo / Sarajevo-x/Public domainآژانس انرژی اتمی
آژانس انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
اشتراک
به نظر روسیه اختلافات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقطعی است.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز اول ژوئن (سه‌شنبه) در توئیتی نوشت: «متاسفانه همه‌چیز درباره ارتباط میان ایران و آژانس خیلی پیچیده است. با این وجود ما قدردان این واقعیت هستیم که آن ها به حفظ سطح همکاری‌ها میان دو طرف ادامه می‌دهند. ما دلایلی داریم که باور کنیم مشکلات جاری موقت هستند».

وی در واکنش به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص اجرای برجام و نامه ایران پیرامون سرنوشت تفاهم فنی مشترک که سوم خردادماه منقضی شد عنوان کرد که اختلافات بین دو طرف پیچیده اما موقت است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده است. توافقی که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد، همچنان پابرجاست.

صالحی: فعالیت هایی که تا مدتی نباید انجام می دادیم را با خروج آمریکا مجددا آغاز کردیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
گزارش و تحلیل
آمريكا با خروج از برجام فعاليت هسته ای ايران را شتاب داد

مقرر گردید که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.  موعد این تفاهم هفته پیش به پایان رسید و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته،  دو طرف توافق کردند تا ضبط داده های دوربین ها در ایران حداکثر تا یکماه دیگر تمدید شود.

گفتنی است کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین در این باره به خبرنگاران گفته بود که «داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی شود. داده های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود».

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امیدواری است که مذاکرات وین درباره احیای برجام ظرف یک ماه اینده به نتیجه برسد تا با اجرای پروتکل الحاقی از سوی تهران نیازی به تفاهم جداگانه برای بازرسی و راستی آزمایی درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران نباشد.  به گفته وی تفاهم یادشده یک چاره موقت است تا از حذف اطلاعات درباره فعالیت‌های اتمی ایران جلوگیری شود.

در پایان سال 2020، قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала