گزارش و تحلیل

ربیعی: مراحل سخت مذاکرات در وین پشت سر گذاشته شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.06.2021
اشتراک
مذاکرات وین کماکان در جریان است مذاکراتی که برای بازگشت و اجرای کامل تعهدات ایالات متحده آمریکا به برجام میان ایران و کشورهای باقیمانده در برجام انجام می شود، کشورهایی که بعضا خود نیز تعهدات موجود در برجام را به طور کامل اجرایی و عملیاتی نکردند.

مذاکرات وین اما، بیش از آنچه تصور می شد به طول انجامیده و این موضوع باعث شده تا حدس و گمان ها به سمت موانع موجود بر سر راه مذاکرات وین جاری شود.

آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

مانع عمده ای بر سر مذاکرات احیای برجام وجود ندارد و همانطور که پیشتر گفته شد تفاهم‌ های اصولی درباره اقداماتی که طرفین برای بازگشت به نثر صریح توافق برجام باید انجام دهند به دست آمده. طبیعی است به دلیل پیچیدگی هایی که تحریم های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت‌های فنی هسته‌ ای در پاسخ به آنها ایجاد کرده باعث شده تا جزئیات زیادی مورد بررسی و بحث قرار گیرد اما هیچکدام موانع غیر قابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت ها این اختلافات جزئی نیز به پایان می‌رسد. ما امیدواریم تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را داشته باشیم در اینجا لازم است تاکید کنم مذاکرات ایران به هیچ وجه تحت تاثیر انتخابات نیست و یا نتایج آن تحت تأثیر نتایج انتخابات ایران نمی باشد بلکه تصمیمات آن ناشی از سطوح کلان تصمیم‌گیری در نظام است و بر اساس رویه مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاستهای کلی نظام و زیرنظر و با هدایت مقام معظم رهبری ادامه خواهد داشت بارها اعلام کردیم دولت مصمم است تا رسالت خود را مبنی بر تحویل ایران بدون تحریم‌های غیرقانونی به دولت بعدی انجام دهد و مذاکره کنندگان ما نیز تمامی مراحل دشوار مذاکرات را پشت سر گذاشتند دیوار تحریم‌ها امیدواریم به زودی فرو بریزد اما این موضوعات هیچکدام باعث نادیده گرفته شدن خواسته‌هایمان نمی‌شود و مذاکره کنندگان ما تا آخرین خواسته ایران را دنبال خواهند کرد.

مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2021
گزارش و تحلیل
احتمال به نتیجه رسیدن گفتگو های وین در این دوره

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این نکته که هیچ بن بستی در مذاکرات وجود ندارد بیان کرد:

مذاکرات به مرحله ای رسیده که باید در مورد تعداد محدودی از مسائل کلیدی تصمیم‌ گیری شود که حداقل سه مورد می باشد این مسائل با دقت و وسواس زیاد زمان مورد نیاز خود را می طلبد ما نباید اجازه دهیم تا گفتگوها فرسایشی شود و یا در رسیدن به نتایج تعجیل کنیم، ملاک و سنجه ی ما حقوق ملت، تامین منافع عالیه مردم و نظام است؛ تیم گفتگو کننده ما نیز در همین چارچوب حرکت می‌کند و دستورالعمل‌های مرکزی را مطابق آنچه گفته شده جلو می برد.

آقای دکتر علی ربیعی پیرامون نظرات کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با برجام اظهار داشت:

فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله آن که برخی افراد که در طی سال‌های اخیر حتی حاضر نبودند فشار تحریم در وضعیت اقتصادی کشور را به رسمیت بشناسند و یا با پذیرش ما برای کمیسیون‌های مختلف مخالفت می کردند و آن را نوعی باج دادن تلقی می‌کردند و حتی در برخی موارد مانند سیاست های دولت در اوضاع فضای مجازی نیز مخالف بودند امروز پیشگام تر از دولت دنبال رفع تحریم هستند و از گشایش ها صحبت می کنند خوشحالم که امروز بسیاری به دیدگاه دولت در تعامل سازنده با جهان بدون تن دادن به زورگویی ها نزدیک شده اند.

ما در موارد کلی اصولی و در موارد هسته‌ ای به تفاهم ها نزدیک شده ایم اما چند موضوع است که ترامپ به برجام تحمیل کرده و اقداماتی را ما انجام دادیم که باید با جزئیات بیشتری جلو رود اما مانع زیادی را مشاهده نمی کنیم مواردی که آقای دکتر عراقچی آن را دنبال می‌کند خواست ایران است و باید پذیرفته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала