آخرین جزئیات تولید واکسن کرونای انستیتو پاستور

© Photo / IRNAآخرین جزئیات تولید واکسن کرونای انستیتو پاستور
آخرین جزئیات تولید واکسن کرونای انستیتو پاستور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2021
اشتراک
مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا گفت: همزمان با انجام مطالعه، کار تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران آغاز شده است و توسعه زیرساخت‌ها در دست اقدام است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر احسان مصطفوی، مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا گفت: کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا با مشارکت انستیتو پاستور ایران در دو کشور ایران و کوبا در حال انجام است و قرار است پس از مشخص شدن نتایج مطالعات به طور مشترک در هر دو کشور تولید و مورد عرضه عمومی قرار گیرد.

وی گفت: این واکسن فاز یک و دو کارآزمایی بالینی را در کشور کوبا طی کرد و فاز سوم آن نیز از ششم اردیبهشت ماه در شهر اصفهان ایران آغاز شد و متعاقبا در هفت شهر دیگر زنجان، همدان، بندعباس، کرمان، یزد، بابل و ساری نیز تزریق واکسن آغاز شد.

مقام ایرانی: نتایج واکسن کوو ایران برکت به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2021
مقام ایرانی: نتایج واکسن "کوو ایران برکت" به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهد شد

مصطفوی افزود: ۲۴ هزار نفر از جمعیت ۱۸ تا ۸۰ سال در این مطالعه وارد شدند و در یک بازه زمانی ۴ هفته‌ای واکسیناسیون در شهرهای هدف صورت گرفت. از چهارم خرداد ماه نیز تزریق دوم واکسن مجددا در شهر اصفهان آغاز شد و متعاقب آن در شهرهای زنجان و همدان نیز در چند روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ نفر از هموطنان تحت تزریق واکسن قرار گرفتند.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: خوشبختانه تاکنون به جز معدودی از افراد نیاز به درمان دارویی خاصی متعاقب تزریق واکسن نداشتند و تا به حال مشخص شده که این واکسن کم‌خطر محسوب می‌شود و در عین حال متعاقب پایان تزریق دوم واکسن، پیگیری داوطلبانی که به مطالعه وارد شدند انجام می‌شود و اثربخشی واکسن به عنوان هدف اصلی در این فاز از مطالعه مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا، در ادامه تاکید کرد: همزمان با انجام مطالعه کار تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران آغاز شده است و توسعه زیرساخت‌ها در دست اقدام است. خوشبین هستیم که روز به روز بتوانیم ظرفیت تولید را توسعه دهیم تا پاسخگوی قسمتی از نیاز کشور باشیم. 

مصطفوی ادامه داد: لازم به ذکر است که در دو شهر یزد و زنجان علاوه بر دو دُز تزریق شده یک دُز سوم هم تحت عنوان دُز یادآور تزریق می‌شود. انتظار داریم که انجام این تزریق یادآور باعث افزایش میزان اثربخشی واکسن شود که این موضوع نیز در این مطالعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در عین حال باید توجه داشت که ممکن است در مورد این واکسن، مثل اکثر واکسن‌های دیگری که در دنیا مطرح است، لازم باشد تزریق یادآور در ماه‌ها یا سال‌های بعد هم انجام شود.

وی درباره زمان ارسال نتایج مطالعات کارآزمایی بالینی فاز سوم به سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: بعد از اتمام تزریق دُز دوم واکسن و زمانی که نتایج اثربخشی واکسن مشخص شد، نتایج به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا تاییدیه لازم برای واکسیناسیون عمومی را اخذ کند.

وی افزود: مطالعاتی که در کشور کوبا انجام شده است نشان می‌دهد این واکسن ایمنی‌زایی خود را در برابر جهش‌های شایع همچنان حفظ می‌کند و در عین حال این پتانسیل در واکسن وجود دارد که اگر جهش‌های  تاثیرگذاری از ویروس شناخته شود که در ایمنی‌زایی واکسن تاثیر داشته باشد، بتواند در زمانی نسبتا کوتاه تغییراتی داشته باشد تا در برابر جهش‌های جدید نیز پاسخگو باشد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала