چگونگی بیدارشدن مغز از خواب عمیق +عکس

© Depositphotos.com / Andreusمغز
مغز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2021
اشتراک
مغز بخش‌های مختلف خود را به طور مجزا به حالت هوشیاری برمی‌گرداند و کل مغز به یک باره هوشیار نمی‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینس‌آلرت»، در تحقیقات انجام شده مشخص شد که مغز بخش‌های مختلف خود را به طور مجزا به حالت هوشیاری برمی‌گرداند و کل مغز به یک باره هوشیار نمی‌شود. بخش‌های مربوط به قابلیت حل مسئله که توسط قشر پیشانی کنترل می‌شوند در سریع‌ترین شکل ممکن به حالت هوشیار در می‌آیند. سایر مناطق مغز از جمله مناطقی که مدت زمان واکنش و توجه فرد را کنترل می‌کنند برای هوشیاری مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارند.

در تحقیقات جدید ۳۰ فرد بزرگسال سالم برای مدت سه ساعت تحت بیهوشی قرار گرفتند و گروه ۳۰ نفره‌ی دیگری نیز به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد تا بررسی شود چگونه مغز پس از بیهوشی خود را به حالت هوشیار بازمی‌گرداند.

برای اندازه‌گیری آنچه که در مغز رخ می‌دهد از روش‌های گوناگونی استفاده شده است از جمله گرفتن نوار مغز و انجام آزمون‌های شناختی پیش و پس از بیهوشی. این آزمایش‌ها سرعت عمل، حافظه و سایر مهارت‌های فرد را اندازه‌گیری می‌کنند. محققان با تجزیه و تحلیل نوار مغز دریافتند که با شروع بهبودی و بازگشت به شرایط عادی قشر پیشانی مغز فعال می‌شود.

​بسیاری از عمل‌های جراحی بدون انجام بیهوشی امکانپذیر نیست و نظرات زیادی در مورد نحوه‌ی برخورد مغز با داروهای بیهوشی وجود دارد اما شواهد مشخصی وجود ندارد. یافته‌های اخیر نه تنها به مراقبت و درمان از بیمار کمک می‌کند بلکه به دانشمندان در درک بهتر مغز و واکنش آن به اختلالات نیز کمک می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала