گزارش و تحلیل

لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر در راه صحن علنی مجلس ایران

© Sputnik / Dmitriy Korobeynikov /  مراجعه به بانک تصاویر لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر در راه صحن علنی مجلس ایران
لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر در راه صحن علنی مجلس ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.05.2021
اشتراک
مجلس ایران لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر را مورد و بررسی قرار دهند .

اسپوتنیک - مجلسیان جمهوری اسلامی ایران این هفته قرار است تا لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار دهند لایحه‌ ای که سال‌ ها در کش و قوس تصویب بود.

خانم فرناز شعاعی مشاور محیط زیست دریایی و تالاب ها در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

ما اکنون تقریباً دو سال است که این طرح را به مجلس ارسال کردیم، چندین بار این موضوع در کمیسیون های تخصصی یعنی کمیسیون کشاورزی و محیط زیست بررسی شده و حتی زیر گروه محیط زیست چندین بار در این زمینه جلسه برگزار کردند.

خانم فرناز شجاعی پیرامون پروتکل حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر اظهار داشت:

این پروتکل به طور کلی دو بخش اصلی یعنی بخش حفاظت از گونه های مربوط به دریای خزر شامل گونه های آبزی و همینطور پرندگان کنار آبزی می شود و همچنین بخش حفاظت از گونه و زیستگاه های گونه که از مولفه‌ های اصلی تنوع زیستی است را شامل می شود.

این پروتکل ۵ کشور را به صورت توصیه ای و تشویقی ترغیب می‌کند تا با یکدیگر همراهی کنند تا حتی گاها کشورها به صورت دو به دو با یکدیگر همکاری و تلاش کنند تا تنوع زیستی خزر در این دو زمینه مورد حفاظت قرار گیرد، این پروتکل در سال ۱۳۹۴ در کاپ ۵ کنوانسیون در عشق آباد ترکمنستان امضا شد از این‌ رو میان کشور ها به پروتکل عشق‌آباد معروف است؛ پس از امضا توسط دولت ها باید در مجالس کشورها تصویب شود این پروسه ی تصویب مقداری زمان بر است چراکه باید ابتدا ترجمه و تصحیح شود و سپس در اختیار مجالس قرار بگیرد.

پیدا شدن فُک های مرده در سواحل دریای خزر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2020
پیدا شدن فُک های مرده در سواحل دریای خزر

 متاسفانه مجلس قبلی مخالفان زیادی برای تصویب این پروتکل داشت اما امیدواریم در مجلس جدید چکش کاری های لازم تمام شده باشد و شاهد تصویب این پروتکل باشیم.

وی در ادامه علت اصلی مخالفت نمایندگان مجلس را ناآگاهی آنها عنوان کرد و افزود:

مجلسیان نگران بودند تا نکند این پروتکل باعث شود تا توسط کشور های دیگر در جهت بهره برداری از این گونه ها محدود شویم یا اگر بخواهیم طرح‌ های توسعه داشته باشیم این پروتکل مانع آن شود در حالی کرد به هیچ عنوان معنی برای این موضوعات ندارد و پروتکلی است تا توسعه پایدار را در کشور ها تضمین کند اگر میخواهیم همواره منابع دریای خزر را بهره برداری کنیم نباید آن را نابود کنیم در نتیجه باید از آن حفاظت کنیم.

مشاور محیط زیست دریایی و تالاب ها تصویب این پروتکل را بی ارتباط با رژیم حقوقی خزر و پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی را در راستای پیوستن به رژیم حقوقی خزر دانسته و عنوان کرد:

تا کنون تلاش ها بیشتر برای تصویب پروتکل حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر بوده و شاید پس از آن بتوان به پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی پرداخت.

خانم فرناز شجاعی در پایان به طور مشخص گونه‌های مورد بحث در پروتکل حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر را اینگونه برشمرد:

بخش پرندگان کنار آبزی یا پرندگانی که در تالاب هایی مانند فریدونکنار به صورت فصلی مهاجرت می کنند یا برای استراحت در طول مهاجرت از تالاب های اطراف خزر استفاده می کنند تقریباً گونه‌های مهاجر هستند و تمامی گونه هایی که به نحوی حیات آنها به دریای خزر و تالاب های اطراف آن است شامل پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала