همکاری آهنگساز مشهور ایرانی با یک کمپانی آلمانی

© Photo / IRNAعلی رهبری موزیسین مطرح ایرانی
علی رهبری موزیسین مطرح ایرانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2021
اشتراک
علی رهبری موزیسین مطرح ایرانی به پیشنهاد یک کمپانی آلمانی یکی از آثار گوته را برای صدای چند خواننده، گروه کر و ارکستر سمفونیک می‌سازد.

به گزارش اسپوتنیک،  خبرگزاری مهر، علی رهبری (آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی) که طی سال های اخیر فعالیت های متعددی را با کمپانی ها و موسسات بین المللی مختلفی دارد دارد، به پیشنهاد کمپانی انتشارات موسیقی آلمانی ناکسوس «دیوان شرق و غرب» ولفگانگ گوته شاعر، فیلسوف، و اندیشمند آلمانی را برای صدای چند خواننده بین المللی، گروه کر و ارکستر سمفونیک می‌سازد.

ممنوعیت برنامه های ازدواج در تلویزیون ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.04.2021
رونمایی آهنگساز سرشناس از همسر بازیگر خود +عکس، ویدئو

علی رهبری پس از به پایان رساندن آثاری چون، «چنین گفت زرتشت» (حدود ۶۰ دقیقه)، «اُپرای غمنامه پارسی» نوشته «ایشی لوس» (حدود ۷۸ دقیقه) و «بلبل‌های پارسی» روی شعر سعدی شیرازی برای خوانندگان سنتی ایرانی (حدود ۲۲ دقیقه) قرار است به پیشنهاد کمپانی انتشارات موسیقی آلمانی ناکسوس، «دیوان شرق و غرب» ولفگانگ گوته شاعر، فیلسوف، و دانشمند آلمانی را که تماما با الهام از غزلیات حافظ خلق کرده، برای صدای چند خواننده بین المللی، گروه کر و ارکستر سمفونیک بسازد.

کتاب شعر گوته «دیوان غربی-شرقی» یا «دیوان باختری-خاوری» اثری است که در سال ۱۸۱۹ منتشر شده و گفتارهای گوناگون آن الهام گرفته از حافظ و فرهنگ ایرانی است. این دیوان اشعار ۱۲ گفتار به نام‌های «نواگرنامه» ، «حافظ‌نامه»، «مهرنامه»، «اندیشه‌نامه»، «رنج‌نامه»، «اندرزنامه»، «تیمورنامه»، «زلیخانامه»، «ساقی‌نامه»، «زبانزدنامه»، «پارسی‌نامه» و «پردیس‌نامه» است.

خالق آثاری چون «نوحه خوان» و «خون ایرانی» است که دوران قرنطینه کرونا را به مجالی برای آهنگسازی تبدیل کرده است. آثار مختلفی را نیز در مجموعه «مادرم ایران» و بر پایه موسیقی ایرانی خلق کرده است.

علی رهبری (زاده ۵ خرداد ۱۳۲۷ در تهران)، موسیقی‌دان و رهبر ارکستر ایرانی است. او که در اتریش با نام الکساندر مشهور است، با رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود ۲۵۰ آلبوم اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهم‌ترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرح‌ترین چهره‌های موسیقی ایران است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала