آخرین اخبار و جزئیات ویروس کرونا در ایران

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر آخرین اخبار و جزئیات ویروس کرونا در ایران
آخرین اخبار و جزئیات ویروس کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.05.2021
اشتراک
از ابتدای خرداد تمامی آمارهای مرتبط با همه‌گیری کرونا در ایران سیر نزولی را تجربه می‌کرد، یکباره روز گذشته همه شاخص‌ها تغییر جهت داد و با افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز باعث نگرانی‌های تازه‌ای شده است.

به‌ گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، از ابتدای خرداد 1400 که سیر نزولی پیک چهارم کرونا در اغلب مناطق کشور آغاز شده بود بسیاری از کارشناسان وزارت بهداشت در جلسات و مصاحبه‌های مختلف تأکید داشتند که این شرایط کاملاً شکننده است و درصورت بی‌توجهی هموطنان احتمال بروز بحرانی تازه وجود دارد،

این درحالی است که انتشار گزارش‌های رسمی روز گذشته یعنی هفتم خرداد 1400 به این واقعیت مُهر تأیید زد که نگرانی مسئولان وزارت بهداشت احتمالاً رنگ واقعیت به خود گرفته است و می‌تواند شعله‌های تازه‌ای از شرایط همه‌گیری ایجاد کند،

مرکز واکسیناسیون خودرویی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
راه اندازی مرکز واکسیناسیون خودرویی در ورزشگاه آزادی تهران

در این زمینه بررسی دقیق آماری نشان می‌دهد در آخرین روز هفته اول خرداد ماه تعداد موارد شناسایی‌شده جدید با رشدی معادل 2.5 درصد از 9994 مورد به رقم 10253 نفر رسید و در همین حال تعداد موارد بستری نیز رشد 15.8 درصد را تجربه کرد تا به رقم 1532 نفر برسد.

البته اگرچه تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کاهش 92نفری را در همین دوره تجربه کرد؛ اما براساس برآوردهای سعید نمکی، وزیر بهداشت اصولاً با درنظر گرفتن مدل‌های قبلی نرخ ابتلا؛ نزدیک به 30 درصد از موارد بستری جدید  نهایتاً به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل خواهند شد و همین روند می‌تواند حکایت از افزایش این شاخص در روزهای آینده داشته باشد.

از سوی دیگر بررسی دقیق آمارها نشان می‌دهد سیر صعودی اما ملایم همه‌گیری در آخرین روز اولین هفته از خرداد 1400 با رشد موارد فوتی ناشی از ویروس منحوس به میزان 11.3 درصد به رقمی معادل 184 رسیده باشد و تأکیدی دوباره بر اهمیت زیر نظر داشتن تغییرات شاخص‌های مختلف در این دوره است.

کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان در این زمینه تأکید دارند با درنظر گرفتن ورود ویروس جهش‌یافته هندی و آفریقای جنوبی اگر به این روند بی‌تفاوت باشیم و حرکت معنادار شهرستان‌های قرمز کرونایی از سواحل جنوبی کشور به مرکز را نادیده بگیریم احتمالاً در دوهفته آینده با مشکلی تازه یا همان پیک پنجم کرونا که نمکی قبلاً احتمال آن را دور از انتظار ندانسته بود؛ روبه‌رو خواهیم شد.

در همین حال بررسی‌های آماری نشان می‌دهد با نزدیک شدن تعطیلات نیمه خرداد به‌نوعی زنگ خطر آغاز پیک پنجم در دامنه پیک چهارم به صدا در آمده است و نباید این تغییر معنادار آماری و همچنین افزایش تعداد شهرستان‌های وضعیت قرمز کرونایی را نادیده بگیریم.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به قرنطینه کامل چندین روستا در استان‌ هرمزگان به‌دلیل افزایش نرخ ابتلا با ویروس جهش‌یافته معتقدند ورود این نوع از ویروس به مناطق همجوار روستاهای یادشده می‌تواند زمینه گسترش ویروس در سایر نقاط با توجه به جابه‌جایی جمعیت را ایجاد کند.

البته این گروه تأکید دارند اگرچه محدودیت‌های تردد بین‌استانی از تاریخ 11 خرداد اجرایی می‌شود اما تجربه نشان داده است که این‌گونه محدودیت‌ها در گذشته کارکرد چندانی نداشته است چون وسایل نقلیه عمومی همچنان نسبت به ارایه خدمات اقدام می‌کنند و کنترل تردد افراد مبتلا و ناقل تقریباً در این شرایط غیرممکن است.

از این رو تأکید شده است در این دوره از تعطیلات رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی تعیین‌کننده است و درصورتی که دوباره شاهد افزایش حجم بی‌توجهی به شرایط باشیم قطعاً در دوره‌ای 14روزه پس از تعطیلات درگیر مشکلاتی بسیار گسترده از نظر کرونا آن هم با ویروس‌های جهش‌یافته خواهیم شد.

واکسن ایرانی_استرالیایی در چرخه ی آزمایشات بالینی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
گزارش و تحلیل
واکسن ایرانی-استرالیایی در چرخه ی آزمایشات بالینی ایران

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در این زمینه اظهار داشت: روش عمده انتقال ویروس از طریق افراد است که از شهری به شهری دیگر با خود بیماری را حمل می‌کنند و از آنجایی که ویروس توانایی تکثیر و جهش‌های مختلف را دارد؛  شاهد مدل‌های جدیدی از آن در تمام کشورها بودیم.

حریرچی همچنین با اعلام اینکه "در اکثر استان‌های کشور از پیک چهارم خارج شده‌ایم"، افزود: اگر  تعطیلات 14 و 15 خرداد برخی اقشار تخطی نکنند روند نزولی ادامه خواهد داشت در غیر این صورت روند مشکلات ادامه دارد.

 وضعیت کرونا در هرمزگان نگران‌کننده است

در شبانه روز گذشته بازهم استان هرمزگان شاهد شیب صعودی کرونا در نقاط مختلف بود و بیماران زیادی در بیمارستان‌های استان‌ بستری شدند. 

در رنگ بندی جدید وضعیت کرونا نیز با اضافه شدن جزیره قشم، در حال حاضر استان هرمزگان با 6 شهرستان با وضعیت قرمز کرونایی بدترین شرایط را در کشور به خود اختصاص داده است. 

این مسئله در سخنان امروز معاون وزیر بهداشت نیز هویدا بود، علیرضا رئیسی در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا گفته است روند بستری و فوت در هرمزگان نگران کننده شده و هرمزگانی‌ها باید بیشتر مراقبت کنند. 

معاون وزیر بهداشت دقایقی قبل در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با ابراز نگرانی از شیوع جدی کرونا در این استان خواستار توجه جدی به رعایت پروتکل‌های اعلامی دانشگاه علوم پزشکی شد.

بر اساس گزارش دکتر رئیسی استان‌های جنوبی به شدت درگیر این بیماری هستند که تشدید کنترل‌ها و رعایت پروتکل‌ها مورد تاکید جدی قرار گرفت.

در همین رابطه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 267011 بوده است. 

وی افزود: متاسفانه در شبانه روز گذشته 120 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و شمار افراد بستری به 500 نفر رسید. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این تعداد 78 بیمار کرونایی در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 17 بیمار نیز وخیم گزارش شده است. 

نوروزیان با تاکید بر اینکه 6622 بیمار کرونایی نیز در قرنطینه خانگی هستند گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 2 زن 35 و 78 ساله در شهرستان‌های بندرعباس و بستک را گرفت و شمار جان باختگان قطعی به 1261 نفر رسید.

آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو رازی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2021
آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو رازی

 روند صعودی ابتلا به کرونا در استان کردستان نگران‌کننده شد 

براساس آخرین اخبار رسمی منتشره آمار فوتی‌ها و مبتلایان به ویروس کرونا در استان کردستان در یک هفته گذشته روند نزولی داشت اما روز گذشته یکباره افزایش آمارها و تغییر وضعیت، باعث ایجاد ترس و نگرانی در میان مردم شد.

در طول شبانه‌روز گذشته 106 بیمار جدید در استان کردستان شناسایی و 3بیمار دیگر بر اثر کرونا جان باختند که این آمار نسبت به روزهای گذشته افزایشی و نگران‌کننده‌ بود.

گرچه در حال حاضر هیچ شهر قرمزی در استان کردستان نداریم اما شرایط شکننده و هر لحظه احتمال اوج این بیماری وجود دارد، بنابراین باید شهروندان همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

قرمز شدن 3 شهرستان سیرجان، شهربابک و جیرفت در استان کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، براساس آخرین آمار اعلام شده از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمان تعداد کل موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به 20 هزار و 801 مورد رسیده است و براساس رنگ بندی اعلام شده 3 شهرستان سیرجان، شهربابک و جیرفت در وضعیت  قرمز کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار اعلام شده کرونا تا روز گذشته اظهار داشت: هم اکنون موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 344 مورد است که از این تعداد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان 224  نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان16 نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت54 نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم 5 نفر و حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان 45 نفر تحت درمان هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با 87 نفر بیمار جدید بستری شده در استان کرمان تعداد کل موارد بستری از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به 20 هزار و 801 نفر رسیده است.

وی با اشاره به مرگ 3 کرمانی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 2 هزار و 895 نفر در اثر ابتلا به این ویروس در استان کرمان فوت کرده‌اند.

روند کاهشی بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان سمنان ادامه دارد

نوید دانائی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: این بیماران با تشخیص قطعی ابتلا به بیماری کرونا در مدت شبانه‌روز گذشته در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بستری شدند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار روند کاهشی بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان سمنان ادامه دارد تصریح کرد: از ابتدای بروز بیماری کرونا تا کنون 27 هزار و 27 بیمار با تشخیص قطعی بیماری کرونا در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

هشدار مقام ایرانی درباره پیک پنجم کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
هشدار مقام ایرانی درباره پیک پنجم کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به تعداد بیماران بستری شده از ابتدای شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا ویروس تا کنون شش هزار و 362 نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه بستری شدند و  20 هزار و 665 بیمار نیز به‌صورت سرپایی مراحل درمان خود را آغاز کرده و برای ادامه دوره به منزل رفتند.

وی درباره تعداد افراد بهبود یافته نیز گفت: از ابتدای بروز بیماری تعداد افراد بهبود یافته در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به پنج هزار و 434 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه بررسی آمارهای منتهی به ششم خردادماه نیز از شرایط خاص همه‌گیری این ویروس در سراسر استان سمنان حکایت دارد، افزود: در جدیدترین آمار ارائه‌شده قبل از ششم خردادماه در استان سمنان، 88 مورد قطعی ابتلا به بیماری کرونا شناسایی شده است.

هیچ شهر قرمزی در استان خوزستان نداریم

فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: خوزستان براساس اعلام وزارت بهداشت وضعیت کرونا در خوزستان شیب نزولی پیدا کرده است.

وی افزود: در استان مطابق آخرین نقشه کرونا در کشور، شهر قرمز و پرخطر نداریم ولی شهرهای استان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند که باید در این زمینه مراقبت صورت گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: مردم نباید کرونا را عادی تصور کنند و کمتر از ضوابط استفاده کنند زیرا این باعث می شود دوباره شرایط استان پرخطر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: در بررسی صورت گرفته وضعیت کرونا در رامشیر بهتر شده و این شهر از نارنجی به زرد تغییر کرده و اکنون در استان 15 شهر نارنجی داریم.

وی افزود: بر پایه این گزارش شهرستان های بهبهان، امیدیه، رامهرمز، ایذه، مسجدسلیمان، شوشتر، دزفول، اندیمشک، شوش، اهواز، کارون، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و شادگان اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: همچنین 12 شهرستان هندیجان،آغاجاری، باغملک، هفتکل، رامشیر، اندیکا، لالی، گتوند، دشت آزادگان، حمیدیه، هویزه و باوی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن برکت از ماه جاری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن "برکت" از ماه جاری

تعداد مراجعان سرپایی در بیمارستان‌های استان بوشهر به  160 نفر رسید

سعید کشمیری در جمع خبرنگاران با اشاره به مهار موج چهارم کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: موج چهارم کرونا از اواخر اسفند تا اوایل خرداد ماه امسال ادامه یافت و تعداد بستری‌‌ها در مجموع به 20 هزار و 112 نفر رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر افزود: از این مجموع کل فوتی‌ها یک‌هزار و 149 نفر و کل موارد مثبت شناسایی شده تاکنون 42 هزار و 700 نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به کاهشی شدن ابتلا به کرونا با فروکش شدن موج چهارم گفت: تعداد مراجعان سرپایی در بیمارستان‌های استان بوشهر به  160 نفر رسیده است.

کشمیری، با بیان اینکه از این تعداد در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های استان روزانه 26 نفر بستری می‌شوند افزود: به طور متوسط در استان بوشهر در 460 روز از آغاز انتشار ویروس کرونا روزانه بین 2 تا 3 نفر فوت کرده‌اند.

وی تعداد بستری در بخش‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر هم اکنون 265 نفر دانست و بیان کرد: روز گذشته گذشته 48 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای 28 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تاکنون 42 هزار و 700 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

فقط 3 شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی کرونایی ماندند

شهرام حبیب‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر با تداوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نیز اصول ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل به جز وضعیت شهرستان‌های مشگین‌شهر، اردبیل و خلخال که در شرایط نارنجی قرار گرفته‌اند، بقیه شهرستان‌ها به وضعیت زرد برگشته‌اند.

وی بیان کرد: در طول 24 ساعت گذشته 4 نفر فوتی، 34 نفر بهبودیافته، 48 نفر بستری آی‌سی‌یو و 28 نفر بستری در استان اردبیل به ثبت رسیده که مجموع بستری‌های موجود را به 213 نفر رسانده است.

اطلاع‌رسانی برای واکسیناسیون در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
اطلاع‌رسانی برای واکسیناسیون در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل ادامه داد: در حالی که استان اردبیل دارای وضعیت نسبی باثبات و پایداری است، اما همچنین نیاز است تا نسبت به برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها توجه ویژه‌ای مبنای کار باشد و از برگزاری مراسمات تا حد امکان جلوگیری شود.

حبیب‌زاده تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون گزارشی از علائم تزریق واکسن کرونا در اردبیل گزارش نشده و با روند خوبی اجرای این طرح در حال اجراست.

آمار مبتلایان  کرونا در ایلام به 38 هزار و 652 نفر رسید

محمد کریمیان با اعلام آمار میتلایان به کرونا در استان ایلام اظهار داشت: مجموع مبتلایان به کرونا در استان به 38 هزار و 652 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: هرچند روند ابتلا کاهشی است اما این روند به معنای تمام شدن کرونا نیست و این ویروس هنوز در استان جان می‌گیرد.

وی به شهروندان ایلامی توصیه کرد که نادیده انگاری و غفلت از رعایت شیوه نامه‌ها را کنار بگذارند و مقید به رعایت پروتکل‌ها باشند چرا که  در 24 ساعت گذشته 34 بیمار حاد تنفسی جدید در مراکز درمانی ایلام بستری شدند و مجموع بستری های کرونای استان به 103 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به پراکندگی جغرافیایی مبتلایان به کرونا در ایلام اشاره کرد و گفت: از بستری‌های جدید 12 نفر مربوط به ایلام، 6 نفر دهلران، 6 نفر ایوان، پنج نفر آبدانان، سه نفر چرداول، یک نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

کریمیان یادآور شد: فوتی ناشی از کرونا در 24 ساعت گذشته ثبت نشده و تعداد فوتی های استان 786 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 جهانپور: پنجمین واکسن ایرانی کرونا کد اخلاق گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2021
جهانپور: پنجمین واکسن ایرانی کرونا کد اخلاق گرفت

تعداد شهرها با رنگ زرد در استان خراسان جنوبی افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: بر اساس آخرین به روز رسانی نقشه وضعیت شیوع کرونا در کشور شهرستان‌های بیرجند، فردوس، قائنات و بشرویه در وضعیت پرخطر (یا نارنجی) قرار دارند و شهرستان‌های طبس، نهبندان، هم که پیش از این نارنجی بودند در کنار شهرستان‌های سربیشه، زیرکوه، درمیان، سرایان و خوسف در وضعیت خطر متوسط (یا زرد) قرار گرفتند.

محمد دهقانی بیان کرد: به این ترتیب شهرستان‌های با وضعیت پرخطر شیوع کرونا در استان از شش شهرستان به چهار شهرستان کاهش یافت.

وی ادامه داد: همچنین با ثبت یک مورد جدید فوت ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به 891 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر 216 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 91 نفر کرونا مثبتند و از این تعداد 14 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 3 نفر نامساعد است.

وی افزود: تا روز گذشته 57 هزار و  685آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی 20هزار و 937 بیمار شد.

بهبود شرایط در استان فارس، 16 شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفتند

براساس آخرین اعلام وضعیت رنگ‌بندی استان‌ها در نرم‌افزار ماسک 16 شهرستان استان فارس در وضعیت زرد و 20 شهرستان در وضعیت نارنجی هستند که این نسبت به ابتدای موج چهارم کرونا که اغلب شهرهای استان در وضعیت پرخطر بودند، نوید روزهای خوب است. 

بر این اساس شهرستان‌های زرین‌دشت، نی‌ریز، خرامه، سروستان، گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، بختگان، بوانات، پاسارگاد، خرمبید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت زرد یا کم خطر قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند. 

همچنین براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 902 هزار و 330 مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های استان انجام شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 260 هزار و 865 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است‌. 

بر این اساس از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 103 هزار و 941 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد پانزده هزار و 459 بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، 276 هزار و 324 نفر بیمار مبتلا به کووید19 در استان فارس شناسایی شده است.

براساس آخرین آمار در 24 ساعت گذشته 13 نفر جان در استان فارس جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند‌. 

هم‌اکنون هزار و 194 بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 204 نفر به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند. 

خطر نابودی واکسن‌های کرونا با قطعی برق مداوم در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2021
خطر نابودی واکسن‌های کرونا با قطعی برق مداوم در ایران

آمار بیماران بدحال کرونایی در قزوین به قبل از موج چهارم رسید

منوچهر حبیبی با بیان اینکه همکاری و همراهی مورد نظر ستاد مقابله با کرونای استان در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق شده، اظهار داشت: همین همراهی کاهش جدی میزان مبتلایان و بستری‌های کرونایی را در پی داشته است؛ به طوری که در روزهای اخیر امروز آمار بیماران کرونایی بدحال ما به 25 نفر کاهش یافت که کمترین آمار در 2 ماه اخیر است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جمعیت روزانه بیماران بدحال ما در اوج پیک چهارم کرونا به حدود 60 نفر هم رسیده بود، در حال حاضر آمار روزانه ما نسبت به قله پیک کرونای چهارم 58 درصد کاهش یافته است و برای نخستین بار از 17 فروردین‌ماه امسال است که تعداد بیماران بدحال کرونایی ما به قبل از آغاز موج چهارم و هدف مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی یعنی بازه 20 تا 25 نفر می‌رسد.

حبیبی ادامه داد: با وجود اینکه تردیدهایی برای خروج قطعی از پیک چهارم کرونا وجود داشت، کاهش محسوس بیماران بدحال این تردیدها را هم از استان قزوین خارج کرد و ضمن توسعه فرآیند واکسیناسیون گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر باید با مراعات کامل پروتکل‌های بهداشتی جلوی ورود کرونای منحوس هندی و آفریقایی را به استان قزوین بگیریم.

وی یادآور شد: در ضمن با توجه به کاهش بستری‌ها و افزایش بهبودیافتگان کرونایی از بیمارستان‌های استان امروز فقط 297 بستری کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین بستری هستند که نسبت به قله موج پاندمی کرونای انگلیسی 56 درصد کاهش یافته و کمترین آمار بستری‌های ما از روز 13 فروردین‌ماه 1400 تا امروز است.

پیک چهارم در آذربایجان‌غربی همچنان ادامه داد

به گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان، وضعیت شهرها با سرعت کمی در حال بهبود است به‌گونه‌ای که هیچ شهر قرمزی وجود ندارد و دو شهر شوط و تکاب از رنگ نارنجی به رنگ زرد تغییر یافته‌اند تا به این ترتیب در کنار شهرستا‌های پلدشت، چایپاره، چالدران، سردشت و اشنویه، هفت شهر زرد رگ آذربایجان‌غربی را تشکیل دهند و 10 شهرستان ارومیه، خوی، ماکو، سلماس، شاهین‌دژ، میاندوآب، بوکان، مهاباد، نقده و پیرانشهر همچنان رنگ نارنجی را در نقشه به خود می‌بینند.

جواد آقازاده با تشریح آخرین آمار کرونایی استان اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 467 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که سبب افزایش تعداد کل مبتلایان به 169 هزار و 565 نفر شده است.

تازه‌ترین داده‌های همه‌گیری کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2021
تازه‌ترین داده‌های همه‌گیری کرونا در ایران

وی با ثابت خواندن تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی افزود: تعداد بستری‌ها نسبت به روزهای گذشته، تغییر محسوسی را ثبت نکرده و بر همین اساس تعداد کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی برابر با 989، تعداد کل بستری‌های مشکوک برابر با 452 و تعداد کل بستری‌های آی‌سی‌یو برابر با 202 نفر گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی درباره بستری‌های روزانه هم بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته بیشتر بستری‌های روزانه متعلق به ارومیه بوده است که بر همین اساس 80 نفر در مرکز استان بستری شده‌‌اند و بعد از آن، با اختلاف قابل توجهی، 28 بستری در خوی و 16 بستری در میاندوآب گزارش شده است.

وی با اشاره به کاهش تعداد فوتی‌ها تصریح کرد: خوشبختانه تعداد جان‌‌باختگان کرونایی در چند روز اخیر تک رقمی شده است و در شبانه‌روز گذشته نیز هفت نفر فوتی کرونایی گزارش شده است  که سه نفر اهل خوی و از هرکدام از شهرستان‌های میاندوآب، تکاب، شاهین‌دژ و پیرانشهر هم یک نفر فوتی ثبت شده است تا در مجموع، تعداد کل فوتی‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی به چهار هزار و 568 نفر افزایش یابد. 

اصفهان همچنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد

براساس آخرین اعلام علوم پزشکی اصفهان شهرستان‌های برخوار، بوئین میاندشت، تیران، چادگان، خوانسار، خور، دهاقان، فریدونشهر و نائین در وضعیت زرد کرونایی و دیگر شهرستان های استان همچنان نارنجی هستند. بر این اساس اصفهان همچنان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آخرین آمار کرونا، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته بیش از 600 موردبیمار کرونایی در 22 شهرستان اصفهان شناسایی شدند.

آرش نجیمی با اشاره به آمار روزانه کرونا در 22 شهرستان اصفهان، اظهار داشت: از دیروز تا امروز 617 مبتلای جدید شناسایی شدند و 198  نفر کارشان به بستری کشید در این مدت 15 خانواده هم در استان به خاطر مرگ کرونایی داغدار شدند که همچنان شاهد روزهای تلخ کرونایی باشیم.

آرش نجیمی افزود: 189 بیمار مرخص و 198 بیمار جدید بستری شدند که مجموع بیماران بستری را در بیمارستان‌های استان به 1131  بیمار رساند در حال حاضر 268 بیمار نیز در بخش مراقبت‎های ویژه تحت درمان هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала