محورهای اصلی گفتگوی وزرای کشاورزی ایران و روسیه + ویدئو

© Photo / Akbar Sharifiniaragh محورهای اصلی گفتگوی وزرای کشاورزی ایران و روسیه
 محورهای اصلی گفتگوی وزرای کشاورزی ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
اشتراک
وزیر جهاد کشاورزی ایران یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده در دیدار با همتای روس خود را سهم تجاری طرفین در حجم کالاهای مبادله شده دانست.

اسپوتنیک - کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص دیدار خود با دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت:

نشست بسیار خوبی برگزار شد و در خصوص مسائل مختلفی بحث شد. یکی از مهم ترین بحث ها، سهم تجاری طرفین در حجم کالاهایی که مبادله می شود. همانطور که مستحضر هستید، سهم ما از تجارت و از این حجم تجارت به لحاظ ارزشی کمتر می باشد، ولی پتانسیل‌های تجاری برد - برد بسیار خوبی وجود دارد. به این دلیل که روسیه یکی از کشورهایی است که غلات بسیار زیادی دارد و میشود آنرا در یک چرخه برد - برد طراحی کرد و ما این موضوع را پیشنهاد دادیم. ایران میتواند یک هاب منطقه ای خوب برای غلات روسیه باشد، چون ظرفیت های بسیار خوبی در بحث آرد، فرآورده های جانبی از گندم دارد. در بحث ظرفیت های خوراک دام دارد و ما در حدود 27 میلیون تن ظرفیت کارنجات خوراک دام ما است که بخش زیادی از آن خالی می باشد به نظر می آید اگر این همکاری در بخش خصوصی روسیه و ایران شکل بگیرد و دولت ها نقش حاکمیتی خود را خوب بازی کنند، اتفاق های بسیار خوبی هم برای روسیه و هم برای بخش کشاورزی ایران رخ خواهد داد و حجم مراودات ما به لحاظ ریالی بشدت افزایش پیدا خواهد کرد. یک موضوع که بحث شد، موضوع غلات بود توقع بر این است که قیمت ها، قیمت های مناسبی و قابل رقابت با سایر کشورها باشد، همچنین خط اعتباری که پیش از این قول آن داده شده بود در اختیار تجار ما قرار بگیرد، به نظر من اگر وزیر محترم کشاورزی روسیه با دعوتی که از ایشان صورت گرفته به ایران سفر کنند، این ظرفیت ها را خواهند دید و زمینه برای اینکار فراهم خواهد شد.

View this post on Instagram

A post shared by Sputnik Iran (@sputnik_ir)

وزیر جهاد کشاورزی ایران تصریح کرد: بخش دیگری که در خصوص آن گفتگو شد، استحضار دارید که لازمه واردات و صادرات یک کالا، پروتکل های بهداشتی است که بین دو کشور رد و بدل می شود و کشورها بایستی این پروتکل را قبول داشته باشند و امروز بحث های بسیاری شد. همانطور که مطلع هستید برای سه کارخانه بزرگ ما مشکلاتی بوجود آمده است، بعنوان کیس به آنها ورود کردیم، توضیحاتی و عدله هایی را رئیس محترم سازمان دامپزشکی ارائه دادند و طرف روسی نیز عدله های خود را بیان کردند و قرار بر این شد که این بحث ادامه پیدا کند و در خصوص جزئیات آن بیشتر بحث شود، به این دلیل که ما معتقد هستیم هم در این استانداردی که مطرح شده، جای مباحث علمی بسیار زیاد است و کشورهای شاهد، همانند اتحادیه اروپا، کانادا و خیلی از کشورهایی که در این بخش صاحب نظر هستند و ما با آنها مرودات داریم، پروتکل های ما را در این زمینه با این کشورها و استاندارهای جهانی را بعنوان ملاک قرار بدهیم و بخشی از آنها را ما معتقد هستیم که اصلا مربوط به کارخانه تولید کننده نبوده و در حمل اتفاق افتاده است و اشکالی بوده که در تفاهم نامه بین دو بخش خصوصی  وجود دارد. در این خصوص نیز بحث های بسیاری صورت گرفت. متقاضی یک نمایشگاه بزرگ محصولات کشاورزی در روسیه، بخصوص در شهر مسکو بودیم که با استقبال وزیر محترم روبرو شد و تمام مباحثی که ما در خصوص سرمایه گذاری مطرح کردیم، قرار بر این شد که در یک پکیج سرمایه گذاری مشترک دیده شود و گروهی را پیشنهاد دادند که بر روی بخش روسی کار کنند و این پکیج بخته تر شود و قرار بر این شد که ما نیز فهرستی از سرمایه گذاران خود را در خصوص پیشنهادهایی که عرض کردم، انها را به وزیر محترم کشاورزی روسیه ارائه بدهیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала