خشکسالی و استخراج رمز ارز مهمترین دلایل خاموشی‌های اخیر در ایران

© Fotolia / peerawat444خشکسالی و استخراج رمز ارز مهمترین دلایل خاموشی‌های اخیر در ایران
خشکسالی و استخراج رمز ارز مهمترین دلایل خاموشی‌های اخیر در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
اشتراک
خشکسالی، عدم توسعه ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی و استخراج رمز ارز دلایل اصلی قطع برق در شهرهای بزرگ ایران در ماه‌های اخیر هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، دلایل بروز خاموشی‌های اخیر در ایران را می‌توان در سه بخش توسعه ظرفیت‌ها، میزان تولید و میزان مصرف به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
دردسرهای احتمالی قطع برق برای ساخت واکسن ایرانی

توسعه ظرفیت‌ها: 1- عدم توسعه لازم در بخش تولید، 2- عدم توجه دولت به توسعه نیروگاه اتمی، 3- عدم تدبیر در رفع موانع توسعه تجدیدپذیرها، 4- عدم توسعه نیروگاههای کوچک مقیاس، 5- عدم توسعه ظرفیت نیروگاه های برق آبی.

کمبودهای تولید: 1- خشکسالی، 2- آماده نبودن واحدهای حرارتی، 3- آماده نبودن نیروگاه اتمی بوشهر.

کمبودها ناشی از مصرف: 1- ورود زودهنگام وسایل سرمایشی به مدار، 2- ورود زودهنگام چاههای کشاورزی به مدار، 3- رمز ارز، 4- افزایش مصرف برق در صنایع، 5- عدم اصلاح الگوی مصرف.

عدم توسعه لازم در بخش تولید: در حالی که در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود 5000 مگاوات در سال ظرفیت تولید برق تیرتن افزایش یابد، این رقم به طور متوسط در 8 سال گذشته 2500 مگاوات در سال بود و در برخی سالها این رقم به زیر 2000 مگاوات هم رسید.

دختر ایرانی که ریه‌اش هنگام قطع برق با مکش دهانی والدین تخلیه می‌شود + عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
دختر ایرانی که ریه‌اش هنگام قطع برق با مکش دهانی والدین تخلیه می‌شود + عکس

خشکسالی: کاهش بارش ها در سال آبی جاری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش و نسبت به متوسط درازمدت بیش از 40 درصد کاهش داشته است را می توان از دلایل اصلی قطعی های برق دانست. افت قابل توجه بارش ها موجب کاهش ورودی آب به مخازن سدها و در نتیجه کاهش ظرفیت عملی تولید برق توسط نیروگاه های برق آبی شد؛ به طوری که نسبت به تولید حدود 9000 مگاواتی نیروگاه های برق آبی در تابستان سال گذشته، امسال 3500 تا 4000 مگاوات از این ظرفیت کاسته شده است.

رمز ارز: در حالی که فقط به اندازه 321 مگاوات مجوز به منظور استفاده از ظرفیت شبکه برق ایران برای تولیدکنندگان رمز ارز صادر شده، مصرف برق در این بخش به بیش از 2000 مگاوات رسیده که به جز 321 مگاوات، بقیه مصارف سهم تولیدکنندگان غیرمجازی است که از انشعابات واحدهای مسکونی، مرغداری ها، دامداری ها، کارخانجات و سوله های متروکه و ... به صورت غیرمجاز برای تولید رمز ارز استفاده می کنند و وزارت نیرو در تلاش برای شناسایی و قطع انشعاب آنهاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала