گزارش و تحلیل

یک فرد یهودی نزدیک بود رئیس جمهور سوریه شود

© Photo / Vk.com/mossadofficialیک فرد یهودی نزدیک بود رئیس جمهور سوریه شود
یک فرد یهودی نزدیک بود رئیس جمهور سوریه شود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
اشتراک
انتخابات ریاست جمهوری در سوریه با وجود نارضایتی برخی از کشورها که خواهان سرنگونی بشار اسد هستند، برگزار شد.

اسپوتنیک می نویسد: در آستانه انتخابات ، شبکه خبری الجزیره ماجرای یک جاسوس موساد را به خاطر آورد که در سال 1965 در دمشق اعدام شد. آیا الی کوهن واقعا می توانست رئیس جمهور سوریه شود؟

صبح روز 18 مه 1965 ، در میدان مرجع ، پشت دیوارهای قدیمی دمشق، مردی در گونی سفید آویزان شد  که روی آن متنی با حروف درشت نوشته شده بود و با کلمات "به نام مردم عرب سوریه ... " شروع شد. جسد جاسوس اسرائیلی الی کوهن (کامل امین ٍثابت) به مدت شش ساعت آویزان بود.

در آغاز راه

الی کوهن در اسکندریه در خانواده ای یهودیان سوریه متولد شد که در 26 دسامبر 1924 از حلب مهاجرت کردند. وی در جوانی مهندسی خواند. در سال 1944 کوهن به سازمان جوانان صهیونیستی اسکندریه پیوست. در آنجا او مورد توجه آبراهام دار افسر اطلاعاتی یهود قرار گرفت که برای استخدام ماموران و کمک به یهودیان در مهاجرت به مصر آمد. در دهه 1950 ، یک سازمان جوانان صهیونیستی موظف شد اهداف آمریکا و انگلیس را در مصر تحریم کند تا این کشورها مقابل یکدیگر قرار گیرند. کوهن به دلیل شرکت در این سازمان توسط مقامات مصر دستگیر شد.

وی پس از آزادی عازم اسرائیل شد اما بعداً به مصر بازگشت و در آنجا سرویس ویژه محلی همچنان وی را زیر نظر گرفتند. در طول بحران سوئز ، او دوباره دستگیر، آزاد شد و در سال 1957 دوباره به اسرائیل رفت. وی در آنجا تابعیت اسرائیل و کار در وزارت دفاع را دریافت کرد. سپس موساد تصمیم گرفت او را به سوریه بفرستد. کوهن شروع به مطالعه فعالانه تاریخ ، اقتصاد ، جغرافیای سوریه کرد و گویش سوری را یاد گرفت. علاوه بر این ، او اطلاعاتی را در مورد آرژانتین و زبان اسپانیایی مطالعه کرد.

در سال 1961 ، کوهن یک شرکت واردات و صادرات را در بوینس آیرس تأسیس کرد. مهاجران سوری در آرژانتین وی را به عنوان یک تاجر سوری به نام کامل امین ثابت می شناختند که خانواده اش از حلب به اسکندریه و سپس به آرژانتین مهاجرت کرد. او را فرد ملیگرا و میهن پرست کشورش می دانستند. علاوه بر این ، کامل امین ثابت موفق شد با دیپلمات های سوری ارتباط برقرار کند  و با آنها آرزوی بازگشت به وطن خود را در میان گذاشت.

پیام هایی از دمشق

در 10 ژانویه 1962 ، به دستور سرویس ویژه اسرائیل ، کامل امین ثابت وارد دمشق شد و در آنجا یک شرکت حمل و نقل را تأسیس کرد. دو ماه بعد ، او اولین پیام را به اسرائیل فرستاد.

طیف گسترده ای از ارتباطات و آشنایی ها در محافل نخبگان سیاسی و نظامی سوریه به وی اجازه داد تا به شخصیتی بسیار تأثیرگذار در این کشور تبدیل شود. معلوم است که او بین 15 مارس تا 29 اوت 1964 ،  بیش از صد نامه برای روسای خود ارسال کرد که حاوی اطلاعاتی در مورد جلسات دولت ، شخصیت های تأثیرگذار در ارتش و حزب و همچنین تعداد تانک ها در قونیترا بود. رئیس جمهور فقید سوریه امین الحافظ به خاطرکمک به ورود کوهن به سوریه و توسعه روابط وی در این کشور متهم شد، اما او همه چیز را انکار کرد. به گفته امین الحافظ ، کوهن قبل از رسیدنش به آنجا با درجه وابسته نظامی، آرژانتین را ترک کرد.

مأمور اسرائیلی در حال صحبت با مقامات در مورد توانایی های جنگی سلاح های سوریه بود ، وی از یکی از تأسیسات نظامی در نزدیکی قونیترا بازدید کرد. او در آنجا با یک دوربین دقیق از پروژه استحکامات نظامی عکس گرفت و تصاویر را برای اسرائیل فرستاد. وی همچنین در حالی که اسرائیل قصد داشت از آبهای آن در صحرای نگب استفاده کند از پروژه ای برای هدایت آب از رود اردن خبر داد.

می گفتند که کامل امین ثابت مشاور وزیر دفاع سوریه بود و می توانست رئیس جمهور شود. سمت های دیگری نیز به وی نسبت داده شد. رادیو دمشق با او مصاحبه کرد و او را به عنوان یک جوان سوری که در جوانی میهن خود را ترک کرد، مردی که قلب او پر از عشق به سرزمینش است، معرفی نمود.

کوهن در 12 ژانویه 1965 بازداشت شد. روایت های زیادی از آنچه اتفاق افتاده وجود دارد.

مصری ها

بر اساس یکی از روایت ها ، هویت جاسوس اسرائیلی در نتیجه این واقعیت فاش شد که سرویس های ویژه مصر از عکس های سوری کوهن که در هنگام بازدید از بلندی های جولان گرفته شده بود ، وی را شناختند و اطلاعات را به سوری ها منتقل کردند.

ارتباط سفارتخانه ها

با عبور از خانه کامل امین ثابت ، یک ماشین سرویس ویژه سوری با دستگاهی برای تعیین منبع سیگنال ها پیامی را در کد مورس رهگیری کرد. سفارتخانه ها پیام ها را با فرکانسهای خاصی ارسال می کنند و اما این پیام رادیویی با فرکانس دیگری ارسال شده بود. سرویس های ویژه مجوز ویژه ای دریافت کردند و سفارتخانه ها در آن محله را بازجویی کردند. سیگنال دوباره شناسایی شد و محل فرستنده مشخص گردید. کوهن در تلاش برای نوشیدن سم دستگیر شد.

شکایت هند

سرویس ویژه سوریه شکایتی از اپراتورهای رادیویی در سفارت هند دریافت کرد که چیزی مانع ارسال پیام آنها به دهلی می شود. دولت سوریه دستگاه جدیدی از اتحاد شوروی دریافت کرد که قادر بود منبع سیگنالهای اضافی را شناسایی کند.

در آپارتمان جاسوس

اطلاعات نظامی یک فرکانس رادیویی ثبت نشده را کشف کرد. تعیین محل فرستنده و ماهیت سیگنال پس از تحویل دستگاه های ویژه ای رسیده از آلمان غربی امکان پذیر شد. اداره اطلاعات یک آپارتمان را در ساختمانی که سیگنال از آن بیرون می آمد اجاره کرد. با خاموش کردن متناوب برق در آپارتمانهای ساختمان برای چند ثانیه در حین انتقال پیام ، منبع سیگنال - آپارتمان کوهن - مشخص شد. روز بعد ، هنگام ارسال پیام رادیویی دیگر ، یک گشت نظامی حمله کرد. "ثابت" داشتن هرگونه وسیله را انكار كرد ، اما یک فرستنده رادیویی در یک كشو زیر کاغذها پیدا شد.

راز - در یک فرد نازی است

طبق گزارش رئیس دادگاه نظامی که کوهن را به اعدام محکوم کرد ، صلاح دلیلی، افسر اطلاعاتی اسرائیل قرار بود آلوئیز برونر ، دستیار افسر نازی آدولف آیشمن را پیدا کند که در آرژانتین ربوده شد و به اسرائیل منتقل گردید. طبق اطلاعاتی که موساد در اختیار داشت ، آلوئیز برونر در دمشق بود و کوهن برای پیگیری وی مامور شد. کوهن پس از شش ماه جستجو بی نتیجه به فلسطین اشغالی گریخت و به اطلاعات اسرائیلی پیشنهاد داد تا وی را به دمشق بازگرداند ، جایی که می تواند به اطلاعات مهم نظامی اسرائیل دسترسی پیدا کند. به گفته صلاح دلیلی، قاهره به افشای هویت الی کوهن کاری ندارد. رئیس دادگاه نظامی ادعا کرد که فعالیت های کوهن به لطف سفارت هند فاش شده است.

پیکر کوهن

در آگوست 1959 کوهن با یک زن یهودی تبار عراقی ازدواج کرد. زن بیوه نامه ای را برای درخواست بازگرداندن بقایای کوهن به مقامات سوریه فرستاد. آنها چنین جواب دادند: "وقتی زمان آن فرا برسد این اتفاق خواهد افتاد." پس از اعدام، کوهن بدون تشریفات مناسب در قبرستان یهودیان در دمشق به خاک سپرده شد ، مطبوعات نوشتند که بقایای وی در لاذقیه پیدا شده است.

جاسوس اسرائیلی برای سوری ها به نمادی از شرم تبدیل شد و اگر یکی از آنها می خواهد دیگری را آزرده خاطر کند، او را به خاطر حیله گری و استعداد در زمینه دسیسه سازی، کوهن می نامد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала