گزارش و تحلیل

توپولف های-22 در سوریه؛ اسرائیل و ناتو، آماده باش

© Sputnik / Ministry of defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر توپولف های-22 در سوریه؛ اسرائیل و ناتو، آماده باش
توپولف های-22 در سوریه؛ اسرائیل و ناتو، آماده باش   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.05.2021
اشتراک
فوربس گزینه هایی استقرار بمب افکن های موشک انداز توپولف - 22 در سوریه را بررسی می کند.

اسپوتنیک به نقل از فوربس می نویسد: بمب افکن های استراتژیک روسی Tu-22 در سوریه تهدیدی است که در طول 40 سال وجود داشته است.

نیروی هوا فضای روسیه بمب افکن های استراتژیک موشکی مافوق صوت دوربرد Tu-22M3 را با شکل متغیر بال (Backfire طبق درجه بندی ناتو) در پایگاه هوایی خود در سوریه مستقر کرده است. شاید استقرار ناگهانی آنها در این منطقه کوتاه مدت باشد. اما از سوی دیگر ، این امر می تواند به معنای آغاز استقرار طولانی مدت این هواپیماهای جنگی قدرتمند در سوریه باشد.

پدافند هوایی روسیه در حمیمیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
فرود اولین جنگنده‌های «تو-22» روسیه در حمیمیم +فیلم

سه فروند Tu-22M3 در تاریخ 25 مه در پایگاه هوایی حمیمیم فرود آمدند. کرملین ورود بمب افکن ها را با یک فیلم جدی مشخص کرد. دو بمب افکن بخشی از هنگ 52 هواپیمایی بمب افکن سنگین گارد هستند که در پایگاه هوایی شایکوفکا در غرب روسیه مستقر شده اند. سومین Tu-22M3 متعلق به دویستمین هنگ هوایی بمب افکن سنگین گارد است که در پایگاه هوایی Belaya در سیبری شرقی مستقر است.

نیروی هوافضای روسیه دارای 66 فروند TU-22M است. آنها بیش از نیمی از ناوگان بمب افکن نیروی هوافضا را تشکیل می دهند. برد  Tu-22M با ده تن بمب سقوط ازاد یا سه X -22 - موشک ضد کشتی با برد تا 540 کیلومتر تا 2900 کیلومتر و برد عملی آنها تا 5500 کیلومتراست.

در سال های اخیر چند بار از این بمب افکن ها در سوریه استفاده شده است. با این حال، تاکنون، آنها از پایگاه های خود در روسیه پرواز کرده اند، بمب انداخته و به خانه های خود باز گشته اند. استقرار Tu[А1] -22M3 در پایگاه هوایی حمیمیم در حالی انجام می شود که مسکو صدها میلیون دلار صرف نوسازی حمیمیم و پایگاه دریایی در طرطوس می کند.

کارشناسان مجله هوانوردی هلندی Scramble "سکرامبل" گزارش دادند که Tu-22M3 بدون سلاح و حتی بدون غلاف سلاح وارد سوریه شده است. کرملین بمب افکن ها را در محل مسلح کرد و یک روز پس از ورود به سوریه، یکی از Tu-22M3 ها با حمل موشک های X -22 زیر بال های خود در تلویزیون روسیه ظاهر شد.

ایده استفاده از بمب افکن Tu-22M در سوریه تازگی ندارد. یک خلبان سابق نیروی دریایی آمریکا یادآوری کرده که در سال 1977، دریاسالار استنسفیلد ترنر و فرمانده نیروی دریایی آمریکا در آن زمان، در مورد تهدید Tu-22M هشدار دادند. آنها در مجله حرفه ای Proceedings - مجموعه مقالات نیروی دریایی ایالات متحده، نوشتند: "Tu-22M جدید می تواند با خیال راحت کل حوزه نبرد مدیترانه را پوشش دهد.

پرواز بمب افکن های روسی توپولف 22 ام 3 بر فراز دریای سیاه + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2020
پرواز بمب افکن های روسی توپولف 22 ام 3 بر فراز دریای سیاه + ویدئو

البته سه فروند Tu-22M3 که بیش از 9 موشک ضد کشتی ندارند، بعید به نظر می رسد تهدیدی وجودی داشته باشند. اما حضور آنها در سوریه از قصد و توانایی روسیه در تمرکز نیروی هوایی قابل توجه در مدیترانه برای اولین بار در 49 سال گذشته حکایت دارد.

در سال 2020، کورپوراسیون RAND کالیفرنیا ، که از نزدیک با ارتش ایالات متحده در ارتباط است ، نوشت: "از زمانی که مصر در 1972 دستور خروج نیروهای شوروی را از این کشور صادر کرد، مسکو پایگاه نظامی عمده ای در مدیترانه نداشته است. اما اکنون، روسیه می خواهد که در به حداقل رساندن نفوذ ایالات متحده و ناتو موفق شود و توانایی های نظامی خود را در منطقه تقویت می کند. اما ناتو تنها سازنانی نیست که روسیه توسط سه هوابپای بمب افکن استراتژیک به آن اشاره می دهد. جری هندریکس، متخصص نیروی دریایی، نویسنده کتاب با عنوان "ساخت و نگهداری نیروی دریایی"، می گوید: "من این را به عنوان نشانه ای برای اسرائیل و ایران تلقی کردم که روسیه بازگشته است و اگر حمایت آمریکا از اسرائیل ضعیف شود، می تواند توازن قدرت را در منطقه تحت تأثیر قرار دهد."

اتفاقات بعدی بسیار مهم است. Tu-22M3 می تواند سوریه را ترک کند و مدتی برنگردد ، یا می تواند بماند و به تاسیس یک دژ پیشقدم برای نیروهای هوافضای روسیه در اینجا کمک کند. این امر می تواند برنامه ریزی استراتژیک ناتو و اسرائیل را در منطقه پیچیده کند.

شایان ذکر است که روسیه تنها کشوری نیست که بمب افکن های خود را در مدیترانه مستقر می کند.   بوئینگ بی- 52 ها نیز بازدید کننده منظمی در این منطقه هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала