۲ کشته‌ در اعتراضات بغداد

CC BY 2.5 / The Media Office of the Prime Minister of Iraq / Mustafa al-Kadhimi۲ کشته‌ در اعتراضات بغداد
۲ کشته‌ در اعتراضات بغداد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
اشتراک
در پی تشدید درگیری و اقدامات خشونت آمیز در جریان اعتراضات سه شنبه در بغداد، نخست وزیر عراق خواهان تحقیقات فوری شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روسیا الیوم، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، روز سه شنبه تأکید کرد: دولت تحقیقات درباره "اقدامات خشونت آمیز" در جریان تظاهرات در بغداد را آغاز می‌ کند.

ترور یک فعال عراقی در شمال بغداد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.05.2021
ترور یک فعال عراقی در شمال بغداد

وی در توییتی نوشت: "ما از آزادی اعتراضات مسالمت آمیز در عراق حمایت کردیم و دستورات سختگیرانه‌ ای را برای محافظت از معترضان، خویشتنداری و منع استفاده از گلوله‌ به هر دلیل را صادر کردیم."

الکاظمی افزود: "امروز ما تحقیق شفافی را درباره آنچه در آخرین لحظات تظاهرات میدان تحریر رخ داده آغاز خواهیم کرد. امنیت مسئولیت همه است و همه ما باید در حفظ آن سهیم باشیم."

از سوی دیگر، تیم رسانه امنیتی عراق اعلام کرد: فرمانده کل نیروهای مسلح تحقیق فوری به ریاست فرماندهی عملیات مشترک و عضویت افسران وزارتخانه‌ های دفاع و کشور درباره جزئیات رخدادهای تظاهرات بیست و پنجم ماه مه، شناسایی عاملان آن و پاسخگویی آنها را آغاز کرده است.

روز سه شنبه پایتخت عراق شاهد درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی بود که منجر به کشته شدن ۲ معترض و زخمی شدن ده‌ها تن از جمله پرسنل امنیتی شد. 

یکی از معترضین که خواست نامش فاش نشود، به "اسپوتنیک" گفت که دو معترض پس از اصابت گلوله از سوی نیروهای پلیس که برای پراکنده کردن تظاهرات در میدان تحریر حضور داشتند کشته شدند.

معترض دیگری نیز افزود که ۱۱ تظاهر کننده هم توسط گلوله جنگی یا گاز اشک‌ آور زخمی شدند. وی افزود: مجروحان به بیمارستان‌ های نزدیک منتقل شدند.

این تظاهرات با شعار "من شهیدم.. چه کسی مرا کشت؟" با هدف تحقق مطالبات تظاهرات سال ۲۰۱۹ از جمله عدالت اجتماعی و فراهم کردن زندگی با عزت در میادین "اندلس و التحریر" بغداد و دیگر شهرهای عراق برگزار شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала