تهران امیدوار گشایش خط راه آهن با ارمنستان است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.05.2021
اشتراک
محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد اتصال ریلی بین ایران و ارمنستان از طریق جمهوری خودمختار نخجوان به توسعه روابط اقتصادی بین تهران و ایروان کمک خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ظریف در دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر موقت  ارمنستان در ایروان در روز چهارشنبه گفت: من امیدوارم که پس از پایان همه گیری کرونا  بتوانیم روابط اقتصادی خود را بیش از پیش توسعه دهیم. منطقه آزاد اقتصادی مغری (شهری در همسایگی ایران در منطقه سیونیک در جنوب ارمنستان) و خط آهن ایران-نخجوان-ارمنستان می توانند برای دو کشور بسیار موثر باشند. توافق خوبی حاصل شده است. امیدوارم به زودی بتوانیم حضور فعال خود در منطقه سیونیک را تامین کنیم.

تکذیب خبر بازداشت نظامیان ارمنستان در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2021
تکذیب خبر بازداشت نظامیان ارمنستان در ایران

پس از جنگ در قره باغ در پاییز سال 2020، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در 11 ژانویه 2021 بیانیه سه جانبه ای را امضا کردند که مقررمی کند ارتباطات حمل و نقل در منطقه گشایش یافته و در چارچوب آن آذربایجان یک اتصال ریلی با نخجوان از طریق خاک ارمنستان و ارمنستان ، مواصلات راه آهن با ایران از طریق نخجوان و با روسیه از طریق جمهوری آذربایجان.را دریافت کند.

به گفته وزیر امور خارجه ایران ، حل "مسائل  مهم دو جانبه و منطقه ای" ضروری است.

ظریف قفقاز را منطقه‌ای حیاتی و حفظ امنیت و آرامش آن را مسأله امنیت ملی ایران دانست و با اشاره به سیاست اصولی ایران در قبال بحران قره‌باغ از دهه نود میلادی، بر احترام به تمامیت ارضی، رعایت حقوق همه مردم منطقه و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  به تلاش‌های ایران در ماه‌های اخیر برای کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات اشاره کرد و با ابراز نگرانی ایران  از تنش و تشنج اخیر، بر ضرورت خویشتنداری همه طرف‌ها و احترام  به تمامیت ارضی یکدیگر و تلاش برای حل اختلاف از طریق گفتگو تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران  با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر تنشی در منطقه رنج می‌برد، بر تلاش برای کمک به نزدیک شدن دیدگاه‌های دو کشور تاکید کرد و ضرورت احترام به مرزهای بین‌المللی، تمامیت ارضی کشورها و عدم تغییر مرزها بعنوان یک خط قرمز از سوی کایران  را مورد تصریح قرار داد.

ظریف ابراز امیدواری  کرد اختلافات در منطقه و بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان به سمت کاهش تنش جریان یافته و کشورهای منطقه به سوی ثبات و افزایش ارتباطات مفید برای مردم منطقه حرکت کنند.

پاشینیان بنوبه خود به ظریف  گفت وضعیت پرتنش در مرز ارمنستان با آذربایجان حفظ شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала