گزارش وکلای سرشناس جهان از تاریخچه خشونت علیه سیاهپوستان آمریکا

© AFP 2023 / MICHAEL B. THOMAS گزارش وکلای سرشناس جهان از تاریخچه خشونت علیه سیاهپوستان آمریکا
گزارش وکلای سرشناس جهان از تاریخچه خشونت علیه سیاهپوستان آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
اشتراک
قاتل سفیدپوست یک کودک سیاهپوست هفت ساله در توضیح علت قتل به قاضی پاسخ داد؛ شاید اگر من او را نمی‌ کشتم، او مرا می‌ کشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی ستاد حقوق بشر، امروز سالگرد قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا است؛ کارشناسان بین‌ المللی در گزارشی ابعاد نژادپرستی ساختاری در ایالات متحده را که به کشتار هدفمند سیاه پوستان انجامیده است بررسی و تحلیل کردند.

تظاهرات اعتراضی در آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.04.2021
قتل یک سیاهپوست دیگر در آمریکا توسط پلیس+ ویدئو

صبح روز ۹ نوامبر ۱۷۷۰، در ویرجینیا یک پسر هفت ساله سیاه‌پوست، در حال بازی در جاده بود که توسط سفید پوستی به نام "موسی ریگز" به طرز وحشیانه‌ ای مورد ضرب و شتم قرار گرفت و کشته شد. وقتی او را نزد قاضی آوردند و از او سؤال کردند که چرا پسری را کشته که نمی‌ توانست با گفتار، او را آزرده خاطر کند، ریگز به قاضی پاسخ داد: "شاید اگر من او را نمی‌ کشتم، او مرا می‌ کشت".

این توجیه قتل سیاهپوستان بیش از ۳۰۰ سال در ایالات متحده معمول است و امروز نیز یکی از اصلی‌ترین توجیهات خشونت پلیس است: کسانی که سیاهپوستان را می‌ کشند در عمل از خود دفاع می‌کردند. استفاده از روایت دفاع شخصی توسط پلیس برای توجیه قتل کودکان و جوانان سیاه‌پوست در ایالات متحده بسیار ناگوار و فاحش است.

طی سال‌های اخیر، از زمانی که فردی گری به خاطر خشونت پلیس آمریکا کشته شد و به لطف شبکه‌ های اجتماعی جهان بخشی از چهره واقعی آمریکا را دید، کشتار هدفمند سیاهپوستان مورد اعتراض افکار عمومی جهان قرار گرفته است.

سال گذشته که افسر پلیس به مدت ۹ دقیقه پای خود را بر گردن "جورج فلوید" فشرد و او را کشت، نه تنها مردم آمریکا که مردم جهان در واکنش به این ظلم بی پایان صدای اعتراض خود را بلند کردند.

جمعی از وکلای حقوق بشری سرشناس از سراسر جهان کمیسیون بین‌ المللی تحقیق را تشکیل داده و گزارش مفصلی از تاریخچه خشونت پلیس آمریکا منتشر کردند.

هدف این گزارش، بررسی این نکته است که آیا خشونت نژادپرستانه گسترده و سیستماتیک پلیسی علیه آفریقایی‌ تباران در ایالات متحده به یک الگوی مشخص و موثق از نقض‌ های حقوق بشر و آزادی بنیادین منتج شده است؟

ایالات متحده آمریکا دو سیستم قانونی دارد که یکی در قبال سفیدپوستان و دیگری نسبت به آفریقایی‌تبارها اعمال می‌شود. ماموران اجرای قانون با بهانه‌های قانونی سیاهپوستان را مورد هدف شلیک خود قرار داده و به صورت خشونت بار و وحشیانه به آنها حمله می‌کند و سبب معلولیت و کشتارشان می‌شوند؛این در حالی است که این ماموران در قبال اقدامات خود دارای مصونیت هستند. به عبارت دیگر، سیاه بودن فی نفسه مبنای جرم انگاری و بی ارزش تلقی کردن افراد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала