اطلاع‌رسانی برای واکسیناسیون در ایران

© Photo / IRNAاطلاع‌رسانی برای واکسیناسیون در ایران
اطلاع‌رسانی برای واکسیناسیون در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.05.2021
اشتراک
اهمیت ضرورت واکسیناسیون با توجه به بحران کرونا دیگر برای همگان روشن و مشخص شده است.

به گزارش اسپوتنیک، هادی خانیکی استاد ارتباطات در یادداشتی در روزنامه ایران اعلام کرد که اهمیت ضرورت واکسیناسیون با توجه به بحران کرونا دیگر برای همگان روشن و مشخص شده تا جایی که مدتی است ضرورت واکسیناسیون به‌صورت عمومی و رایگان برای همه شهروندان و طبقات اجتماعی کشور به‌صورت یک مطالبه گسترده مطرح شده است.

وی در ادامه افزود: «اما در این مطالبه باید به چند موضوع توجه کرد اول اینکه مسأله ورود واکسن به خاطر شرایطی که ایران در آن قرار دارد بویژه به خاطر تحریم‌ها چند وقتی با مشکل روبه‌رو بوده است. دولت در این ایام به رغم انکارناپذیر بودن این ضرورت و همچنین به‌دلیل برخوردار نبودن از یک مراوده روان بین‌المللی نتوانست بموقع انبوه واکسن را خریداری کند. علاوه بر این ما با مسأله پایین بودن سطح اعتماد عمومی در مقابل اولویت ‌بندی‌های واکسن روبه‌رو بودیم.

 جهانپور: پنجمین واکسن ایرانی کرونا کد اخلاق گرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2021
جهانپور: پنجمین واکسن ایرانی کرونا کد اخلاق گرفت

باید دقت کرد زمانی که منابع کم است واکسن هم کم وارد می‌شود در این شرایط این موضوع مهم است که چگونه واکسن را در بین گروه‌های پرخطر توزیع کنیم؟ مسأله مهم دیگر که به‌عنوان یک مانع در اقدام بموقع خرید واکسن می‌دانم همین تصورات غلطی بود که حتی در ذهن برخی از مجریان و برنامه ریزان واکسن هم دیده می شد.

درهفته‌های اول ساخت واکسن در دنیا، ما می‌توانستیم واکسن را همان روزها تهیه کنیم یا برخی از کشورها در مرحله سوم کار بالینی بودند، موضوعی که به‌عنوان آزمایشگاهی شدن جامعه و مورد آزمایش قرار گرفتن مردم قلمداد شد. برخی‌ها به واکسن روسی اشاره می‌کردند، عده‌ای هم واکسن چینی و اروپایی را مشکل دار می‌دانستند. برخی‌ها هم واکسن داخلی را نقد می کردند. همه این مسائل موجب شد که کار واکسیناسیون با تأخیر انجام شود البته در شرایط فعلی دولت کار را شفاف کرده است.

مسئولان باید روی دو موضوع توجه داشته باشند. یکی تقویت نظام اطلاع‌رسانی در مقابل واکسیناسیون است. یعنی سامانه یکپارچه واکسیناسیون را راه‌اندازی کنند تا مردم بدانند فرآیند دریافت واکسن چگونه است و حتی مسئولان در این سامانه به اخبار جعلی که منتشر می‌شود هم واکنش نشان دهند. موضوع مهم دیگر توجه به گروه‌های آسیب پذیر کشور است که سرمایه اجتماعی کشور هم هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала