آیا لیتیوم مانع از افسردگی می شود؟

© Fotolia / Dundanimافسردگی
افسردگی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2021
اشتراک
اختلالات افسردگی، از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه «نیچر»» اختلالات افسردگی، از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود. دلایل این اختلالات، پیچیده هستند و به نظر می‌رسد که عنصر کمیاب لیتیوم در این میان نقش داشته باشد.

 مغز انسان بدون سیم به کامپیوتر متصل شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2021
مغز انسان بدون سیم به کامپیوتر متصل شد

لیتیوم برای بسیاری از ما به خاطر باتری‌های قابل شارژ آشنا است. بیشتر افراد، لیتیوم را به صورت روزانه در آب آشامیدنی خود مصرف می‌کنند. پژوهش‌های بین‌المللی نشان داده‌اند که بالاتر بودن میزان لیتیوم طبیعی در آب آشامیدنی، با کاهش میزان خودکشی در مردم مرتبط است.

دهه‌هاست که نمک‌های لیتیوم در غلظت‌های بسیار بالاتر، برای درمان شیدایی و اختلالات افسردگی به کار رفته‌اند. با وجود این، هنوز نقش دقیق لیتیوم در مغز ناشناخته است.

پژوهشگران، مغز بیماری را که خودکشی کرده بود، بررسی کردند و به مقایسه آن با دو فرد کنترل‌شده پرداختند. این پژوهش، نسبت تراکم لیتیوم در ماده سفید مغز را با تراکم آن در ماده خاکستری مورد بررسی قرار می‌دهد.

از آنجا که تراکم لیتیوم در مغز معمولا بسیار کم است، تشخیص آن نیز بسیار دشوار است. اما پژوهشگران هنوز نتوانستند به این نتیجه برسند که آیا کاهش میزان لیتیوم در مغز افراد افسرده، نتیجه بیماری است یا خیر.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала