پیدایش تابلوهای اعتراضی در تل‌ آویو پس از شکست از غزه

© REUTERS / David 'Dee' Delgadoپیدایش تابلوهای اعتراضی در تل‌ آویو پس از شکست از غزه
پیدایش تابلوهای اعتراضی در تل‌ آویو پس از شکست از غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2021
اشتراک
اولین پس‌ لرزه‌ های شکست ارتش اسرائیل از فلسطین، خود را در جامعه مهاجران ساکن در اسرائیل نمایان می‌ کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، شماری از فعالان اسرائیلی با به‌ راه انداختن کمپینی، اعتراض خود را به قبول خواسته‌ های مقاومت توسط مسئولین اسرائیلی اعلام و آن را شکستی بزرگ برای اسرائیل توصیف کردند.

معاون موساد: پیروزی حماس در نبرد آگاهی سازی، نابودکننده اسرائیل است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.05.2021
رئیس سابق شاباک: پیروزی حماس در نبرد آگاهی سازی، نابودکننده اسرائیل است

به‌ نوشته رسانه‌ های عبری‌ زبان اسرائیلی، از شنبه (دیروز) بیلبوردهایی در خیابان‌ های مختلف تل‌ آویو و دیگر شهرهای اسرائیل برافراشته شده و نسبت به این اقدام مسئولین اسرائیلی اعتراض شده است.

به‌ اعتقاد سازمان‌ دهندگان این کمپین مسئولین سیاسی اسرائیلی در استفاده از فرصت به‌ وجود آمده برای شکست حماس و به ارمغان آوردن امنیت برای مهاجران اسرائیلی ناکام مانده و شکست خورده‌ اند.

گریک رومن مدیرکل انجمن اسرائیلی خاورمیانه، که سازمان‌ دهنده این کمپین است در این رابطه گفت: گرچه ارتش اسرائیل حملات زیادی را علیه نوار غزه ترتیب داد اما احساس شکست تمام جامعه اسرائیل را در بر گرفته است، آنقدر این شکست تلخ و دردناک است که کسی دیگر دست‌ آوردهای ارتش اسرائیل در دورهای قبلی درگیری را  به‌ یاد ندارد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب به مسئولین سیاسی کشورش گفت: امروز ثابت شده است که طرف مقابل قصد از بین بردن ما را دارد و این هدف خود را وارد فاز عملیاتی هم کرده است.

از سوی دیگر حضور یحیی السنوار رهبر حماس در نوار غزه، به‌ همراه یکی از اعضای دفتر سیاسی این جنبش در خیابان‌ های غزه جنجال بزرگی را در رسانه‌ های اسرائیلی به وجود آورد.

​این رسانه‌ ها اعتراف می‌ کنند: اگر ضربات ارتش اسرائیل واقعاً علیه گروه‌ های مقاومت کارساز بود سنوار به این شکل آزادانه در خیابان‌ های غزه قدم برنمی‌ داشت بلکه باید در جایی پنهان می‌ شد اما بعد از این جنگ شاهد شکل‌ گیری معادلات جدیدی در خاورمیانه هستیم.

شامیرت مائیر در یدیعوت آحارانوت، در این رابطه نوشت: چه‌ کسی باور می‌ کند که السنوار و اعضای برجسته حماس به‌ جای پنهان شدن در اماکن سرّی در خیابان‌ های غزه قدم بر می‌دارند.

سرتیپ ایتان بارون، هم در تحلیلی که در صفحه مجازی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیلی منتشر شد اعتراف کرد: جامعه اسرائیل بعد از این جنگ به‌ شدت سرخورده شده است، ادامه حملات موشکی گروه‌ های فلسطینی و ناتوانی ارتش اسرائیلی برای مقابله با آن کنار عدم تحقق پیروزی و تحقق دست‌ آوردی برای اسرائیل در این جنگ چیزی جز شکست اسرائیل در ضربه وارد کردن به حماس تفسیر دیگری ندارد.

این نظامی اسرائیلی در ادامه یادداشت خود آورده است، اسرائیلی‌ ها طی ۱۰ روز از عملیات غزه با سه غافلگیری مواجه شدند.

او معتقد است همین ۳ غافلگیری علت اصلی این احساس شدید شکست در جامعه اسرائیل شده است.

به‌ گفته این نظامی اسرائیلی؛ اولین غافلگیری زمانی رخ داد که افکار عمومی اسرائیلی خود را مقابل توان بازدارندگی گروه‌ های مقاومت و ناتوانی اسرائیل در از بین بردن این توانمندی یافت.

دومین غافلگیری زمانی رخ داد که جامعه اسرائیل پی برد فعالیت تهاجمی اسرائیل به‌ رغم شدت آن قابلیت و کارایی خاموش کردن آتش گروه‌ های فلسطینی در غزه را ندارد.

سومین غافلگیری هم زمانی رقم خورد که افکار عمومی اسرائیل دریافت ساختار سیاسی و نظامی ارتش اسرائیل هیچ داده‌ ای برای توجیه پیروزی خود در این جنگ در اختیار ندارد تا در سایه این شکست رهبری سیاسی تنها در رابطه با شرایط درگیری و استراتژی اسرائیل برای آینده با افکار عمومی سخن بگوید.

گفتنی است در بیلبوردهای منتشر شده در سطح اسرائیل، که ظاهراً از اولین واکنش‌ های اعتراض‌ آمیز نسبت به این شکست محسوب می‌ شود با تیتر درشت آمده است: ملت خواهان پیروزی است و در موارد بعدی نیز از مسئولین این کشور خواسته شده است، حماس خلع سلاح شود، روحیه پیروزی‌ گرایی آنها در هم شکسته شود و اسرای اسرائیلی در دست حماس نیز بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала