گزارش و تحلیل

کانادا یار کمکی ایالات متحده برای فشار به ایران

© Flickr / josullivan.59کانادا یار کمکی ایالات متحده برای فشار به ایران
کانادا یار کمکی ایالات متحده برای فشار به ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2021
اشتراک
دادگاهی در کانادا حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران را یک حادثه تروریستی اعلام کرد که این موضوع با واکنش ایران روبرو شد.

اسپوتنیک - دادگاهی در کانادا با رایی در خصوص حادثه هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران اعلام کرد که ایران سال گذشته میلادی با سرنگون کردن بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین، دست به اقدام تروریستی زده است. قاضی این دادگاه گفت: شاکیان این پرونده ثابت کردند که متهمان (ایران) با ساقط کردن پرواز 752 یک حمله تروریستی انجام داده و این کار فعالیت تروریستی بوده است.

رأی دادگاه در کانادا: ایران با سرنگونی بوئینگ مسافربری مرتکب اقدام تروریستی شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2021
رأی دادگاه در کانادا: ایران با سرنگونی بوئینگ مسافربری مرتکب اقدام تروریستی شد

در همین راستا وزارت امور خارجه ایران در واکنش این موضوع اعلام کرد که رای مورد اشاره فاقد مبنا بوده و از مستندات و دلایل عینی نیز برخوردار نیست و با توجه به انتشار آن در فضای مجازی از علاقمندان به اینگونه موضوعات دعوت می کنیم با مطالعه آن بر بی مبنایی آن واقف گردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: همگان می دانند دادگاه کانادا از اساس صلاحیت ندارد که به این سانحه هوایی یا قصور احتمالی در واقعه ای که خارج از سرزمین و حوزه صلاحیت کشوری کانادا رخ داده است رسیدگی کند، هر چند با در نظر گرفتن منظومه رفتاری کانادا در این موضوع، انتظار عدم رعایت مبانی بدیهی و اولیه حقوقی از سوی کانادا قابل پیش بینی می باشد.

مجتبی جلال زاده، کارشناس مسائل بین الملل، سیاست آمریکا و سیاست خارجی ایران در این خصوص به خبرنگار اسپوتنیک گفت: 

از ابتدای بررسی پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی، وجه سیاسی آن بیشتر از وجه حقوقی آن مورد توجه قرار گرفته بود. در واقع با توجه به مناسبات جمهوری اسلامی ایران و غرب در حال شکل گیری بود، موجب شد که رفتار سیاسی مقرضانه در این پرونده تاثیرگذاری خودش را پیش ار پیش نشان بدهد.

آنچه که واضح است، کشورهای غربی، بخصوص کانادا با توجه به قطع روابط دیپلماتیک که طی سال های اخیر با ایران داشته، درصدد بهره برداری در عرصه بین المللی علیه ایران هستند.

در واقع کانادا به عنوان یار کمکی ایالات متحده، خصوصا در دوره ترامپ در راستای پیشبرد فشار حداکثری و محاصره و انزوای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گام برداشتن که در واقع فشار بر افکار عمومی و ساخت چهره منفی در نزد افکار عمومی در نزد جهانیان بر عهده کانادایی ها در پرونده ساقط کردن هواپیمای اوکراینی و جان باختن 175 تن از هموطنان عزیزمان بودند.

فارغ از اینکه این مسئله می تواند جنبه های سیاسی نیز داشته باشد، نپرداختن به آن از جنبه حقوقی در واقع نشان دهنده این است که این پرونده تا چه اندازه اهمیت دارد برای اینکه کشورهای غربی بتوانند به عنوان یک اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی ایران از آن استفاده کنند. در واقع در ادامه سیاست های دونالد ترامپ برای فشار حداکثری و البته یکجانبه بر جمهوری اسلامی ایران در زمان خودش اعمال کرد تا بتواند با بازگرداندن جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره و کسب امتیازات بیشتر، تاثیرگذاری بیشتری را بر سیاست خارجی ایران داشته باشد، در دولت بایدن هم به شکل دیگری در حال پیگیری است.

واکنش ایران به رای دادگاه کانادا به تروریستی خواندن سرنگونی هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.05.2021
واکنش ایران به رای دادگاه کانادا به تروریستی خواندن سرنگونی هواپیمای اوکراینی

در واقع کانادایی ها نقش خود را در زمینه تاثیر گذاری بر افکار عمومی در عرصه بین المللی با دستاویز قراردادن ابعاد سیاسی این پرونده، نقش خود را از دست ندادند و همچنان به عنوان یار کمکی آمریکایی ها ایفای نقش می کنند. پر واضح است که با توجه به تبلیغات رسانه ای و جریان اصلی رسانه ای که در اختیار غربی ها هست، قطعا می تواند ابعاد سیاسی و رسانه ای پرونده هواپیمای اوکراینی بر وجه بین المللی و افزایش فشارها و جهت گیری منفی افکار عمومی مردم دنیا علیه ایران را تشدید کنند.

نظامیان ایران 11 ژانویه اعلام کردند هواپیمای بوئینگ اوکراین به طور تصادفی و در رابطه با خطای انسانی سرنگون شد. خاطرنشان شد این هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز می کرد و به عنوان "هدف دشمن" یعنی موشک کروز اشتباه گرفته شد. ایران در عین حال متذکر شده بود كه ایرانیان انتظار حمله از آمریكا را داشتند كه در ارتباط با آن سیستمهای پدافند هوایی این كشور در حالت آماده باش كامل قرار گرفتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала