وزارت خارجه آمریکا: دیدار در وین به ترسیم مسیر بازگشت ایران و آمریکا به برجام کمک می کند

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.05.2021
اشتراک
دولت آمریکا معتقد است که جلسات مشورتی چند جانبه در وین به ترسیم مسیر بازگشت آمریکا و ایران به معاهده هسته ای کمک می کند.

به گزارش اسپوتنیک، روز چهارشنبه معاون دفتر خبری وزارت خارجه آمریکا جالینا پورتر در جمع خبرنگان ضمن ابراز نظر در خصوص نتایج دور چهارم مذاکرات در وین اینطور گفت.

وی بیان داشت: « باید تاکید کنم که این دو دور آخر مذاکرات قالب دقیقی از گزینه های حل و فصل ارائه کردند که باید توسط ایران و آمریکا پذیرفته شود تا به اجرای کامل برجام برگردند.»

پورتر در خصوص جلسات در وین گفت: «اطلاعات دقیق نمی توانم بدهم». در عین حال تاکید کرد که هیات آمریکایی در دور بعدی مذاکرات در هفته آینده حضور خواهد داشت.

ایالات متحده، در زمان تصدی دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم های سختی علیه تهران را به اجرا درآورد. در پاسخ، ایران اجرای تعهدات خود را تحت برجام به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
در همین حال، در تاریخ ۲۱ مه، توافق موقت تهران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره ادامه بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران منقضی می شود.
در اواخر سال گذشته، پارلمان ایران قانونی در مورد توسعه سریع برنامه هسته ای تصویب کرد که براساس آن، به ویژه اگر ایالات متحده به برجام برنگردد، جمهوری اسلامی باید پروتکل اضافی توافق نامه پادمان با آژانس انرژی هسته ای را به حالت تعلیق درآورد.
پروتکل الحاقی که در سال ۲۰۰۳ توسط ایران امضا شد، توانایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را برای دستیابی به تأسیسات هسته ای گسترش داده و بازرسی های غافلگیرانه را پیش بینی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала