نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین برای مشورت به واشنگتن می رود

© Photo / U.S. Department of Stateجالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا
جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2021
اشتراک
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا جلسات مشورتی را در واشنگتن پس از دور چهارم مذاکرات غیر مستقیم با ایران در وین برگزار می کند.

به گزارش اسپوتنیک، جالینا پورتر نماینده وزارت خارجه آمریکا در این خصوص به خبرنگاران اطلاع داد.

پورتر به خبرنگاران گفت: « رابرت مالی نماینده ویژه ما برای مشورت در پایان این هفته به واشنگتن برمی گردد، پس از آنکه دور چهارم مذاکرات امروز به پایان رسید. هیات باید بری دور پنجم مذاکرات در آغاز هفته آینده به وین برگردد.»

وی درخصوص بیانیه اعضای اروپایی مذاکرات  که گفته بودند پیشرفت قابل توجهی برای بازگشت طرفین به اجرای معاهده برجام بدست آمده است، نظری نداد.

ایالات متحده، در زمان تصدی دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم های سختی علیه تهران را به اجرا درآورد. در پاسخ، ایران اجرای تعهدات خود را تحت برجام به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
در همین حال، در تاریخ ۲۱ مه، توافق موقت تهران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره ادامه بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران منقضی می شود.
در اواخر سال گذشته، پارلمان ایران قانونی در مورد توسعه سریع برنامه هسته ای تصویب کرد که براساس آن، به ویژه اگر ایالات متحده به برجام برنگردد، جمهوری اسلامی باید پروتکل اضافی توافق نامه پادمان با آژانس انرژی هسته ای را به حالت تعلیق درآورد.
پروتکل الحاقی که در سال ۲۰۰۳ توسط ایران امضا شد، توانایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را برای دستیابی به تأسیسات هسته ای گسترش داده و بازرسی های غافلگیرانه را پیش بینی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала