اولیانوف: بیش از نیمی از راه مذاکرات برجام طی شده است

© AP Photo / Lisa Leutnerاولیانوف: بیش از نیمی از راه مذاکرات برجام طی شده است
اولیانوف: بیش از نیمی از راه مذاکرات برجام طی شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2021
اشتراک
نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، اعلام کرد: بیش از نیمی از مسیر مذاکره طی شده است، اما هنوز مسائلی باقی مانده است.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت: شرکت کنندگان در مذاکرات بازگشت به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) قسمت اصلی مسیر مذاکره را پشت سر گذاشته اند، اما تعدادی از موضوعات مهم هنوز حل نشده است.

مسکو خواهان اقدامات موازی امریکا و ایران در برگشت به برجام است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.05.2021
مسکو خواهان اقدامات موازی امریکا و ایران در برگشت به برجام است

اولیانوف افزود: بیش از نیمی از مسیر مذاکره طی شده است، اما تعدادی از موضوعات اصلی باقی مانده است که مذاکره کنندگان در آینده نزدیک بر حل آنها تمرکز خواهند کرد. در هفته های اخیر در وین، سایر شرکت کنندگان در توافق ایران - روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه - در حال رایزنی جداگانه با نمایندگان ایران و ایالات متحده در مورد چگونگی بازگشت به اجرای کامل برجام بوده اند.

ایالات متحده، در زمان تصدی دونالد ترامپ  از برجام خارج شد و تحریم های سختی علیه تهران را به اجرا درآورد. در پاسخ، ایران اجرای تعهدات خود را تحت برجام به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

در همین حال، در تاریخ ۲۱ مه، توافق موقت تهران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره ادامه بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران منقضی می شود.

در اواخر سال گذشته، پارلمان ایران قانونی در مورد توسعه سریع برنامه هسته ای تصویب کرد که براساس آن، به ویژه اگر ایالات متحده به برجام برنگردد، جمهوری اسلامی باید پروتکل اضافی توافق نامه پادمان با آژانس انرژی هسته ای را به حالت تعلیق درآورد.

پروتکل الحاقی که در سال ۲۰۰۳ توسط ایران امضا شد، توانایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را برای دستیابی به تأسیسات هسته ای گسترش داده و بازرسی های غافلگیرانه را پیش بینی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала