Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک ایران  , 1920
چندرسانه ای
چند رسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چند رسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک ایران ببینید

کنفرانس خبرگزاری اسپوتنیک و ایرنا؛ همکاری منطقه ای روسیه و ایران + ویدئو

© Sputnikکنفرانس خبرگزاری اسپوتنیک و ایرنا؛ همکاری منطقه ای روسیه و ایران
کنفرانس خبرگزاری اسپوتنیک و ایرنا؛ همکاری منطقه ای روسیه و ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2021
اشتراک
چهارمین کنفرانس آنلاین خبرگزاری های اسپوتنیک و ایرنا با موضوع همکاری منطقه ای روسیه و ایران، امروز برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، چهارمین کنفرانس ویدیویی خبرگزاری های اسپوتنیک و ایرنا در خصوص "همکاری منطقه ای روسیه و ایران" با حضور خانم مریم انصاری، خبرنگار و مترجم بخش روسی خبرگزاری ایرنا، آقای ایوان زاخاروف، رئیس بخش زبان های خارجی خبرگزاری اسپوتنیک و آقای علی ایزدی، خبرنگار تحریریه ایرنا (انگلیسی) برگزار شد.

موضوعات اصلی مورد بحث:
• همکاری برای صلح در قفقاز جنوبی (مشکل قره باغ)
• همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا
• همکاری تحت برنامه جامع مشترک

ایوان زاخاروف، رئیس بخش زبان های خارجی خبرگزاری اسپوتنیک در این کنفرانس ویدئویی گفت: روابط پیچیده و دشوار بین مردم ارمنستان و آذربایجان که قرن ها ساکن قره باغ بودند، به جنگ های متعدد و درگیری های بین قومیتی منجر شد.
رئیس بخش زبان های خارجی خبرگزاری اسپوتنیک در ادامه صحبت های خود افزود: قره باغ کوهستانی به صورت تاریخی یکی از نقاط داغ روی نقشه جهان محسوب می شود. طی قرن ها مردمان ساکن در قره باغ به سرعت از صلح متزلزل به جنگ رسیدند، زیرا هر دو آنها این سرزمین را متعلق به خود و تنها به خودشان می دانستند. فقط در قرن ۲۰ قره باغ سه موج درگیری خونین بین قومی و دو جنگ تمام عیار را تجربه کرده است.
وی همچنین با اشاره به جنگ سوریه گفت:  کارهایی که مسکو با همکاری تهران و آنکارا در چارچوب «گروه سه جانبه آستانه» انجام داد، بزرگترین اقدام صلح در خاورمیانه محسوب می شود.  جنگ متوقف شده در سوریه و پیروزی بر تروریسم از یک سو، پیروزی بزرگ دیپلماسی از سوی دیگر، بخشی از سیاست خارجی روسیه است. مهمترین مولفه آن عدم مداخله در امور داخلی و جلوگیری از تشدید درگیری است. به هیچ وجه نباید مقیاس گسترده پیدا کند، کشورهای دیگری و البته نه فقط کشورهای منطقه را درگیر نماید.
زاخاروف در ادامه در خصوص همکاری ها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز اظهار داشت: ایران یکی از امیدوار کننده ترین شرکای روسیه محسوب می شود.  حتی اگر آن طرف دریای خزر، این کشور، همسایه ماست. ایران کشوری بزرگ در اوراسیا، خاورمیانه، غرب آسیا با ۸۰ میلیون نفر جمعیت، تاریخ غنی و ارتش قدرتمند است. و تا به امروز ایران تنها کلید ما به هند محسوب می شود که بدون آن ادغام اوراسیا برای روسیه به معنای جذب اقتصادی توسط چین است. پاکستان و افغانستان با اطمینان هند را قطع کرده اند.
وی گفت: ایران سال های زیادی تحت تحریم های غرب بوده،  غربی که از شرکت های بزرگ آسیایی حمایت می کند و همچنین نگران تشدید نفوذ ترکیه در منطقه و از جمله در آذربایجان است که در جریان حوادث اخیر در قره باغ کوهستانی آشکار شد.
رئیس بخش زبان های خارجی خبرگزاری اسپوتنیک به همکاری ها در چارچوب طرح جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: موضوع برجام و برنامه هسته ای ایران برای برنامه های اطلاعاتی در سراسر جهان آنقدر مهم و به روز است که مسلما به یک دیدار جداگانه برای بحث و بررسی نیاز دارد. امیدوارم در آینده قابل پیش بینی چنین فرصتی پیش آید.
وی ادامه داد؛ در عین حال می خواهم یادآوری کنم که اسپوتنیک ایران به منظور پوشش دادن به اوضاع در حال تغییر پیرامون برجام نه تنها نکات کلیدی بلکه تفاوت های ظریف و نکته سنج مختلف را نیز برای مخاطبان توضیح می دهد. از دیدگاه ما مناسب ترین قالب اینفوگرافیک ( داده نمایی) است.

مریم انصاری، خبرنگار و مترجم بخش روسی خبرگزاری ایرنا نیز در خصوص همکاری برای صلح در قفقاز جنوبی گفت: ایران مخالف هرگونه تغییر در جغرافیای منطقه است و با توجه به درگیری های اخیر در قره باغ، شاید بهتر باشد که ایران و روسیه در خصوص تهدیدات نظامی در منطقه حساسیت بیشتری به خرج دهند و همانطور که پیش از این مقامات ایرانی در خصوص حضور نیروهای تکفیری در منطقه هشدار داده بود، از اینرو ما باید در این زمینه هوشیار باشیم.

وی همچنین درباره همکاریهای ایران و روسیه در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: اگر بخواهیم به تحولاتی که به تازگی داشتیم، اشاره ای داشته باشیم، امضای توافقنامه موقت تشکیل مناطق آزاد تجاری در سال 2018 بود که از نظر اقتصادی برای ایران بسیار حائز اهمیت است و قاعدتا منجر به افزایش همکاری های اقتصادی ایران و روسیه شده است. همچنین می توان به کوریدور شمال – جنوب اشاره کرد که یکی از نمونه های مثبت همکاری های دو کشور است و که در زمینه های تجاری و اقتصادی می تواند کمک شایانی داشته باشد.

علی ایزدی، خبرنگار تحریریه ایرنا (انگلیسی) نیز در این کنفرانس خبری به توافق برجام اشاره کرد و گفت: این توافق در سال 2016 بین ایران و گروه 5+1 به امضا رسید که در سال 2018 با تصمیم دولت وقت آمریکا، این کشور به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و اتفاقات مختلفی در سطح جهان و ایران رخ داد که یکی از مهمترین آنها، بازگشت تحریم ها و سخت تر شدن شرایط برای ایران و کشورهایی که طرف قرارداد توافق هسته ای بودند، شد. ایران نیز پس از گذشت یکسال تصمیم به کاهش تعهدات مبنی بر بندهای توافق برجام و کاملا بصورت قانونی، هر دو ماه انجام می شد و به اطلاع طرفین نیز رسانده می شد. ایران همچنین تاکید می کرد که در صورت رفع تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام، ایران نیز به تعهدات خود بازمیگرد که این موضوع رخ نداد و با افزایش تحریم های آمریکا، شرایط را دشوارتر کرد.

وی در ادامه به نشست وین اشاره کرد و گفت: طرفین برای به نتیجه رسیدن در این نشست خوشبین هستند اما با احتیاط و ایران نیز اعلام کرده که خواهان فرسایشی شدن این گفتگو ها نیست. هدف ایران در از این نشست برداشته شدن کامل تحریم ها و بازگشت آمریکا به توافق برجام است که بارها اعلام شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала