خطیب زاده: واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی، از نیمه خرداد آغاز می‌شود

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2021
اشتراک
واکسن ایرانی و کوبایی در فاز سوم قرار دارد و بسیار نتایج خوبی هم دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که وزارت امور خارجه در کنار دانشمندان پر افتخاری که در حوزه واکسن تلاش های گسترده و دستاوردهای بسیار خوبی داشتند، از ماه‌ها قبل با سایر کشورها که صاحب این تکنولوژی بودند چه در چارچوب کواکس چه در چارچوب دو جانبه، مذاکرات خود و اقدامات اولیه را آغاز کرد.

واکنش نمکی به خبری درباره فروش واکسن کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2021
واکنش نمکی به خبری درباره فروش واکسن کرونا در ایران

وی در ادامه افزود:« توافقی هم با روسیه هم برای واردات ۶۰ میلیون دوز و هم تولید مشترک صورت گرفت که توضیحات مبسوط آن را وزارت بهداشت داده و میزان واردات آن در اختیار دوستان وزارت بهداشت است. واردات ۶۰ میلیون دوز غیر از توافقاتی است که در مورد چندین دوز قبلی انجام شد و اگر اشتباه نکنم از نیمه خرداد آغاز خواهد شد.

موضوع همکاری ایران و کوبا در سفر آقای دکتر ظریف به هاوانا صورت گرفت و توافقات اولیه استارت خورد. آنچه امروز به عنوان واکسن ایرانی و کوبایی در فاز سوم قرار دارد و بسیار نتایج خوبی هم دارد در همان راستا است و هم قرارداد واردات آن و هم تولید مشترک آن در فاز سوم در حال انجام است.

همچنین اهدایی‌های دولت چین و هم خرید واکسن از چین که چند میلیون دوز در سفر وزیر امور خارجه چین و دیدار با دکتر ظریف توافق شد و گفتگوها و مذاکرات اولیه اش انجام شد و در چارچوب کواکس هم ادامه خواهد یافت.

آنچه مسلم است اینکه سرعت گرفتن تزریق واکسن به گروه‌های حساس و گروه‌های سنی بالا، در همین چارچوب طرح فعالیت‌ها، تحرکات و دیپلماسی جدی برای واکسن بود که وزارت امور خارجه با همراهی و همکاری وزارت بهداشت و دستگاه های مرتبط دیگر پیگیری کرده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала