مذاکرات وین ادامه خواهد یافت

© AP Photo / Carlos Barriaآنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.05.2021
اشتراک
بلینکن: علی رغم پیش فرض های مربوط به دخالت ایران در تشدید اوضاع بین اسرائیل و فلسطین، مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه خواهد یافت.

به گزارش اسپوتنیک، انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز 13 ماه مه (پنجشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که علی رغم پیش فرض های مربوط به دخالت ایران در تشدید اوضاع بین اسرائیل و فلسطین، مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید:« آمریکا چه نوع ثبوت دخالت ایران در حملات به اسرائیل را در اختیار دارد، به ویژه با توجه به این امر که جنبش حماس از پهپادها و موشک های دوربرد در این حملات استفاده می کند. اگر این موضوع واقعیت دارد، نظر شما در باره فراخوان جمهوریخواهان به قطع مذاکرات وین چیست؟» توضیح داده گفت:«من در باره اینکه آیا ایران در این موضوع دست دارد یا نه، هیچ چیز نمی توانم بگویم. مذاکرات در وین ادامه خواهند داشت. آمریکا منتها تلاش خود را خواهد کرد تا ایران سلاح هسته ای نداشته باشد».

صالحی: دشمن قصد توقف غنی سازی اورانیوم در کشور را داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.04.2021
صالحی: دشمن قصد توقف غنی سازی اورانیوم در کشور را داشت

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала