آیا آمریکا با ایران گفتگوی مستقیم خواهد داشت؟

© Sputnik / Aleksei Agaryshev /  مراجعه به بانک تصاویر سناتور کریس مورفی
سناتور کریس مورفی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.05.2021
اشتراک
مورفی: توافق هسته‌ای با ایران در اواخر ریاست جمهوری باراک اوباما منعقد شد.

به گزارش اسپوتنیک، کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکا در یک نشست مجازی در روز 13 ماه مه (پنجشنبه)، ابراز امیدواری کرد تهران و واشنگتن بعد از احیای برجام با یکدیگر به صورت مستقیم گفت‌وگو کنند.

مورفی در ادامه افزود:«می‌خواهم به چند نکته اشاره کنم. اول اینکه، توافق هسته‌ای با ایران در اواخر ریاست جمهوری باراک اوباما» منعقد شد و او قصد داشت با ایجاد اجماع میان چین، روسیه، اروپا و آمریکا به اهداف دیگری همچون فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز رسیدگی کند.

فکر می‌کنم منطقی بود که تحریم‌های اضافی علیه ایران بلافاصله بعد از توافق، موقتاً متوقف شوند، اما ایده بعدی این بود که در سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ از ائتلاف ایجاد شده برای رسیدگی به برنامه موشک‌های بالستیک ایران استفاده شود اما دونالد ترامپ آن را کنار زد و باعث آن شد تا چین و روسیه و اروپا به طور موثری همچنان با ایران همکاری کنند تا تحریم‌ها را دور بزند.

از آنجا که آمریکا و متحدانش توانسته‌اند ایران را پای میز مذاکره بیاورند تا درباره برنامه هسته‌ای و سیاست‌های تحریمی مذاکره شود، فکر می‌کنم ایران حمایت از گروه‌های نیابتی خود را رها خواهد کرد و برنامه موشک‌های بالستیک خود را تغییر خواهد داد. اما این اتفاق باید از طریق گفت‌وگو با عربستان سعودی، امارات و به‌صورت بالقوه ترکیه صورت گیرد.

فوربس: استراتژی چابکی جنگی و پایگاه هوایی آمریكا در مدخل روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.05.2021
گزارش و تحلیل
فوربس: استراتژی چابکی جنگی و پایگاه هوایی آمریكا در مدخل روسیه

نشانه‌هایی از وقوع این گفت‌وگوها دیده می‌شود. اینکه به مخالفت با فروش تسلیحات به سعودی‌ها و اماراتی ادامه می‌دهم این است که احتمالاً طبق توافقات، آمریکا باید سطح فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج فارس را کاهش دهد تا بتوانیم موافقت ایرانی‌ها درخصوص کاهش سرعت برنامه تسلیحاتی خودشان را جلب کنیم. تاکنون این را به آزمایش نگذاشتیم. در سال‌های ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ در شرایطی نبودیم که ایرانی‌ها و سعودی‌ها مذاکره‌ای داشته باشند اما امروز این احتمالات بیشتر شده و امروز که بحث مذاکره درباره یمن مطرح است فکر می‌کنم ایرانی‌ها بیشترین تأثیر را بر جنبش یمن دارند اما این رابطه به شکل فرماندهی و کنترل نیست. بنابراین گنجاندن این مسائل در مذاکرات هسته‌ای بسیار دشوار است.

مزایای بازگشت به برجام بسیار بیشتر از مزایای خیالی حفظ بسیاری از تحریم‌های غیراقتصادی دوره ترامپ است. اگر چنین تحریم‌هایی نیز رفع شوند، برخی کشورهای منطقه اعتراض می‌کنند. این دقیقاً تله‌ای است که ترامپ بعد از خود گذاشت. او تحریم‌هایی تحت عنوان هسته‌ای اعمال کرد ولی آن‌ها را غیرهسته‌ای نامید و امید داشت رئیس جمهور بعدی در این تار چسبنده گیر افتد. بایدن نباید از منطق ترامپ پیروی کند.

نمی‌خواهم از طرف اماراتی‌ها یا سعودی‌ها صحبت کنم اما موضع این کشورها در سال ۲۰۲۱ با سال‌ها قبل متفاوت است. شاید به این دلیل که اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران را دیده‌اند و دیدند که ایران تا قبل از خروج ترامپ از این توافق، به آن پایبند بود. بسیاری از رهبران منطقه در سال ۲۰۱۵ با این توافق مخالف بودند، گرچه موضع اسرائیل فرقی نکرده است.

ما از مشکل عدم پایداری سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه و حتی جهان رنج می‌بریم. سیاست‌های دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه هنگام ورود به کاخ سفید صد و هشتاد درجه متفاوت است و این مسئله متقاعد کردن اروپایی‌ها برای داشتن برنامه‌های بلند مدت با آمریکا ومتقاعد کردن ایرانی‌ها که بنشینند و با ما صحبت کنند را دشوار می‌کند زیرا فکر می‌کنند توافقی که با ما داشته باشند دو سه سال دوام دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала