رئیسی: هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود

© Photo / IRNAرئیسی: هیچ کارخانه‌ای در ایران نباید تعطیل شود
رئیسی: هیچ کارخانه‌ای در ایران نباید تعطیل شود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2021
اشتراک
رئیس قوه قضائیه ایران با بیان اینکه در این کشور بن‌بست نداریم و هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود، گفت که تملک واحدهای تولیدی توسط بانکها خلاف سیاست‌های نظام است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان همدان، تولید و حمایت از آن و رفع موانع تولید را عامل تولید قدرت اقتصادی در کشور دانست.

رئیس قوه قضائیه ایران، مسئولان و مدیران همه بخش‌ها را مخاطب بیانات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید دانست و گفت: وقتی مدیر واحد تولیدی می‌گوید به خاطر نداشتن مواد اولیه کارگاه او در حال تعطیلی است، نباید به انعکاس مشکل به تصمیم گیران بسنده کرد بلکه باید برای حل مشکلاتش کمر همت بست.

تقاضا برای مقابله با تحریف ها بر علیه قوه قضائیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2020
گزارش و تحلیل
تقاضا برای مقابله با تحریف ها بر علیه قوه قضائیه ایران

رئیسی با بیان این که تعطیلی یک واحد تولیدی هم زیبنده کشور نیست، افزود وقتی کسی برای کار کشاورزی با یک تغییر کاربری مواجه می‌شود، وزارت جهاد با توجه به سازوکار‌ها و کمیسیون‌هایی که دارد باید موضوع را تا حل کامل مشکل او پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه تسهیل امور و برداشتن مقررات دست و پا گیر در صدور مجوز‌ها را از عوامل موثر در رونق فضای کسب و کار دانست.

وی گفت: برخی موانع و مجوز‌ها را می‌شود با سرعت صادر کرد تا کارآفرینان و صادرکنندگان احساس خستگی و مانع نکنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: همه مسئولان باید با یک احساس مسئولیت جدی و روحیه جهادی وظایف خود را برای رفع موانع و مشکلاتی که سر راه کارآفرینان وجود دارد انجام دهند.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیت موجود در استان‌ها برای حل مشکلات کارگاه‌ها گفت: وقتی کارآفرینان آمادگی دارند یک واحد تولیدی را فعال کنند، چرا باید مسئولان اجازه دهند به خاطر چند مانع جزئی تولید متوقف شود؟

رئیس دستگاه قضا ایران بر همین اساس تاکید کرد: هیچ دستگاه و سازمان و مسئولی مجاز نیست با دیوان‌سالاری و بروکراسی اداری پیچیده، به جای تسهیل کار تولیدکننده و کارآفرین و صادر کننده، غل و زنجیر به پای او بزند.

آیت الله رئیسی از هزینه دادرسی به عنوان یکی از مشکلاتی یاد کرد که در دوره تحول قضایی تدابیری برای حل آن در نظر گرفته شد و گفت: اگر کسی به هر نحوی توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشت، نباید مانع از رسیدگی به کارش شود.

رئیس قوه قضاییه هدف دستگاه قضا را اجرای عدالت دانست و متذکر شد: وقتی کسی می‌گوید توان پرداخت هزینه دادرسی ندارد، اما بعد از رسیدگی به پرونده امکان پرداخت برایش فراهم می‌شود، بر اساس اعسار به کار او رسیدگی می‌شود.

آیت الله رئیسی با ذکر نمونه‌ای در این زمینه گفت: در یکی از استان‌ها چند روز پیش اعلام شد کارخانه‌ای می‌خواهد راه بیفتد، اما هزینه دادرسی را بعد از رسیدگی و حل مساله می‌پردازند؛ ما زمینه‌ای فراهم کردیم تا این کار انجام شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که هیچ مساله‌ای نباید در کشور بن بست تلقی شود، اظهار داشت: نباید به بهانه‌های مختلف کارخانه و کارگاه تولیدی را تعطیل کرد بلکه معتقدم هر جا مشکلی وجود داشت باید راه را باز کرد.

غلامحسین اسماعیلی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2020
سخنگوی قوه قضائیه: در فضای رسانه‌ ای می‌توانستیم بهتر عمل کنیم

رئیسی گفت: هنر مدیران این است که نسبت به تولید کننده، کارآفرین و صادرکننده گشایش ایجاد کنند و اجازه ندهند یک ماده و تبصره کار را بر زمین بگذارد.

وی افزود: اجرای قانون اصالت دارد، اما می‌توان راه‌های قانونی را باز کرد و در این مسیر نمی‌توانیم و نمی‌شود و نشد، یک مانع است.

رئیس دستگاه قضا گفت: وقتی کارخانه آماده کار و کارگر لباس بر تن آماده تلاش است و کارفرما و سرمایه گذار هم هست، باید شرایط را برای کار تولید فراهم کرد و این انتظار مقام معظم رهبری از همه ما دست اندرکاران است که هیچ مانعی را در انجام وظیفه مانع ندانیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: شهدای عزیز ما همچون سردار شهید همدانی نیز در دوران دفاع مقدس با یک روحیه عملیاتی بر موانع غلبه می‌کردند و اصلاً مانع را نمی‌شناختند و نبود پول و امکانات آن‌ها را از حرکت باز نمی‌داشت.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: نیاز کشور باید دقیقاً سنجیده و بر همین مبنا نیز تولید شود تا یک روز با کمبود محصول و یک روز با هدررفت تولید مواجه نشویم و هر جا هم لازم بود نیاز را با واردات رفع کنیم.

آیت الله رئیسی افزود: نباید اجازه داد یک سال تولیدات کشاورزان از بین برود و یک سال کشور با کمبود محصول مواجه و دچار بازار سیاه و دلالی شود.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: حلقه تولید، تامین، توزیع و مصرف کالا در کشور باید تعریف شده باشد تا هم برای تولید کننده به صرفه باشد و هم به مصرف کننده ظلم نشود.

آیت‌الله رئیسی ثبات در تصمیم‌گیری‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر کارآفرین و سرمایه گذار هر روز با یک بخشنامه و تصمیم مواجه شود نمی‌تواند برای زندگی خود برنامه ریزی داشته و کار‌ها را اداره کند.

رئیس قوه قضاییه ایران تصریح کرد: ثبات در تصمیم‌گیری و مقررات از شرایط و الزامات رونق تولید است و به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک می‌کند.

رئیس دستگاه قضا حمایت جدی از تولید و صادرات را از دیگر الزامات رونق کسب و کار دانست و از مسئولان اجرایی و استانداران خواست با برگزاری نشست با تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف، مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان و صادرکنندگان را حل و فصل کنند.

آیت الله رئیسی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تولید باید در کشور به جایگاهی برسد که شاهد استقلال اقتصادی و استقلال کشاورزی و استقلال در حوزه‌های مختلف باشیم و همه ما به عنوان مخاطب این سخن وارد میدان شویم.

رئیس قوه قضاییه با استقبال از پیشنهاد تولیدکنندگان همدانی برای حضور بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها گفت: اگر کسانی که در میدان هستند و کار دست آنهاست در حوزه‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور یابند تصمیم دقیقی گرفته می‌شود و فردا هم در میدان با مانع مواجه نمی‌شوند.

آیت الله رئیسی افزود: هر وقت بخش‌های نظری و تئوری پردازان با کسانی که در میدان و کف بازار هستند ارتباط و تعامل داشتند تصمیمات متقن گرفته شده و در اجرا هم موفق‌تر عمل شده است‌

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به انتقاد تولید‌گران از سود‌های کلان بانکی و ربح مرکب، گفت: بانک‌ها به هیچ عنوان حق ندارند بیش از میزان مورد مصوب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار سود بگیرند.

آیت الله رئیسی متذکر شد: اگر بانک‌ها از اشخاص و تولیدکنندگان بیش از نرخ مصوب سود دریافت کردند، قضات بر اساس بخشنامه صادره مجاز به ضمانت اجرای مصوبه خلاف قانون در رسیدگی به دعاوی حقوقی آن‌ها نیستند.

وی همچنین تاکید کرد که بخشنامه مذکور در قالب رای وحدت رویه از سوی دیوان عالی کشور نیز به همه محاکم و دادگاه‌ها ابلاغ شده و برای همه همکاران قضایی لازم الاتباع است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به جلسات خود با مدیران شبکه بانکی کشور اشاره کرد و گفت که در این جلسات به مدیران بانک‌ها اعلام کرده اقدام آن‌ها در قفل زدن بر درب کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که تملک کردند، خلاف سیاست‌های نظام و تاکیدات مقام معظم رهبری برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید بوده است.

آیت الله رئیسی گفت: نباید کار به جایی برسد که بانک‌ها واحد‌های تولیدی را به دلیل توقف چرخه تولید تملک کنند، اما اگر بانکی یک واحد تولیدی را تملک کرد باید همه امکانات و تسهیلات خود را به کار گیرد تا چراغ تولید در آن روشن بماند.

عضو هیأت رئیسه مجلس ایران: قوه قضائیه از محاکمه روحانی استقبال کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2021
عضو هیأت رئیسه مجلس ایران: قوه قضائیه از محاکمه روحانی استقبال کند

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز متاسفانه صد‌ها واحد تولیدی در اختیار بانک‌ها هستند و به هیچ عنوان نباید این واحد‌ها منجر به تعطیلی شود در غیر اینصورت کارشان خلاف همه قوانین و مقررات بوده و قابل پیگرد است.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات استان همدان برای رونق تولید و ابراز تاسف از تعطیلی برخی واحد‌های تولیدی به رئیس دادگستری و استاندار و مسئولان سازمان بازرسی تاکید کرد همه تلاش خود را برای پر فروغ بودن چراغ تولید و صنعت در این استان به کار گیرند تا میزان بیکاری در همدان کاهش یابد.

رئیس دستگاه قضا همچنین تصریح کرد: کارخانه عظیمی که در نزدیکی فرودگاه قرار دارد و تجهیزات قابل توجهی نیز دارد و می‌شود به تولید بازگردد، ثواب نیست با مشکل مواجه باشد و معطل بماند.

آیت الله رئیسی در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت رزن سافت که در زمینه تولید فویل‌های آلومینیومی فعالیت دارد، اظهار داشت: وقتی دولت برای ستاد تنظیم بازار یا بخش‌های دیگر درباره ساماندهی برخی کالا‌ها تصمیم می‌گیرد، برای موارد استثنایی که نمی‌توان با بورس حل کرد، باید تدبیر کرد و کسی که کل تصمیمات را می‌گیرد باید در برای تبصره‌های آن نیز فکر کند.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به اظهارت مدیرعامل شرکت فیلتر سرکان نیز خواستار پیگیری موضوع از طریق وزارت صمت و استانداری همدان شد و تاکید کرد: پشتیبانی از صنعت می‌طلبد تا استثنائات نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین در واکنش به اظهارات یکی از فعالان اقتصادی درباره تغییر کاربری غیرمجاز بخشی از اراضی به منظور تولید به رئیس کل دادگستری همدان ماموریت داد با معاون استاندار جلسه بگذارد و ظرف 10 روز راهکار حقوقی کارشناسی را به دیوان عدالت اداری ارائه دهد تا موضوع با سرعت پیگیری شود.

آیت الله رئیسی همچنین رسیدگی به موضوع شرکت تلسه امید که نیازمند هماهنگی با بانک برای کسب وثیقه است و موضوع شرکت زمرد را نیز به مسئولان استانی تفویض کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала