اطلاعات جدید از حادثه ترور سردار سلیمانی

© AP Photo / UNCREDITEDقاسم سلیمانی
قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2021
اشتراک
یاهونیوز جزئیات جدیدی را از ماجرای ترور سردار سلیمانی فاش کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، وبگاه خبری یاهو نیوز افشا کرد که در عملیات ترور سردار سلیمانی و همراهانش در فرودگاه بغداد، علاوه بر تیمی از ارتش آمریکا، ماموران اطلاعاتی اسرائیل و اقلیم کردستان عراق نیز حضور داشتند. 

طبق اطلاعات رسیده، "جک مورفی" و "زک دورفمن" نویسندگان این مطلب تاکید کرده‌اند که ترور سردار سلیمانی و همراهانش طی سال های آینده تاثیر زیادی بر وضعیت راهبردی دولت بایدن خواهد داشت.

در این گزارش آمده است: 3 تیم از ماموران دلتافورس ژانویه سال گذشته با دوربین های خود از طریق مخفی گاه های پنهان در فرودگاه بین‌المللی بغداد، به دقت اطراف را زیر نظر داشته و انتظار هدف خود یعنی قاسم سلیمانی قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران، را می کشیدند. این ماموران با لباس های کارگران تعمیرات، در ساختمان های فرسوده و قدیمی یا خودروهای پارک شده در کنار جاده مخفی شده بودند.

در ادامه ذکر می شود: در یک شب ابری و خنک، جنوب شرقی فرودگاه بغداد با اطلاعیه دیرهنگام آمریکایی ها بسته شد، با ادعای انجام یک تمرین آموزشی نظامی، یا حداقل به دولت عراق این طور اعلام شده بود. 3 تیم تک تیرانداز در فاصله 500 تا 800 متر دورتر از منطقه ترور مستقر شده بودند، یعنی همان جاده ورودی فرودگاه، نحوه استقرار آنها به گونه ای بود که سردار سلیمانی و تیم همراه وی را هنگام خروج از فرودگاه در یک مثلث محاصره کنند. دوربین یکی از تک تیراندازها نیز به طور مستقیم به سفارت آمریکا در بغداد متصل شده بود، در سفارتخانه آمریکا نیز فرمانده نیروی زمینی دلتافورس حضور داشت.

فیلم سفر سپهبد سلیمانی به کردستان عراق برای نخستین بار منتشر شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2021
فیلم سفر سپهبد سلیمانی به کردستان عراق برای نخستین بار منتشر شد

یاهو نیوز می نویسد: پرواز دمشق بالاخره پس از چندین ساعت تاخیر در نیمه شب 3 ژانویه 2020 وارد فرودگاه بغداد شد. 3 فروند پهپاد آمریکایی بر فراز هواپیمای حامل سردار سلیمانی و همراهانش پرواز می کرد. یکی از ماموران امنیتی کردستان عراق با لباس کارمندان فرودگاه، هواپیما را از باند اصلی به سوی قسمت بسته فرودگاه هدایت کرد. هنگامی که هدف از هواپیما بیرون امد، ماموران امنیتی کردستان عراق که برای حمل و نقل چمدان ها تغییر قیافه داده بودند، سردار سلیمانی را شناسایی کردند.

سپس سردار سلیمانی و تیم همراهش سوار دو دستگاه خودرو شدند و به سوی منطقه ترور حرکت نمودند، جایی که تک تیراندازان دلتافورس از قبل در کمین آنها بودند. در ادامه این دو دستگاه خودرو برای خارج شدن از فرودگاه وارد خیابان اصلی شدند. 3 تیم تک تیرانداز دلتافورس ضمن اسلحه های خود را آزاد کرده و انگشتان انها روی ماشه آماده شلیک بود. بر فراز آنها نیز 3 فروند پهپاد پرواز می کردند که 2 فروند مسلح به موشک های هلفایر بود.

یک مقام ارشد نظامی آمریکایی می گوید: سردار سلیمانی 6 ساعت قبل از سوار شدن به هواپیما، 3 بار تلفن همراهش را عوض کرده بود. ولی در تل آویو فرماندهی عملیات ویژه آمریکا با ماموران امنیتی و جاسوسی اسرائیل برای ردیابی تلفن همراه سردار سلیمانی همکاری می کردند. ماموران امنیتی و جاسوسی اسرائیل به شماره تلفن های سردار سلیمانی دسترسی داشتند و آنها را به آمریکایی ها دادند و آمریکایی ها نیز توانستند سردار سلیمانی و تلفن همراهش را تا بغداد ردیابی کردند.

وی می افزاید: نیروهای واحد ارتش مخفی موسوم به گروه ضربت نارنجی نیز در شب عملیات در بغداد بودند تا به عنوان متخصصان اطلاعاتی، برای ردیابی دستگاه های الکترونیکی سردار سلیمانی کمک کنند.

پس از ورود 2 دستگاه خودرو به منطقه ترور، پهپادها به سوی آنها شلیک کردند. 2 فروند موشک هلفایر به خودروی حامل سردار سلیمانی اصابت کرد راننده خودروی دوم برای فرار از صحنه، سرعتش را افزایش داد. راننده قبل از تیراندازی تک تیرانداز دلتافورس حدود 90 متر حرکت کرد. پس از توقف خودرو، سومین فروند موشک هلفایر نیز به خودرو اصابت کرد.

مورفی و دورفمن گفته اند که جزئیات تفصیلی این گزارش پس از مصاحبه و گفت و گو با 15 مقام کنونی و پیشین آمریکایی تنظیم شده است. این اطلاعات تفصیلی به خوبی نشان می دهد که این عملیات ترور پیچیده تر از آن است که در ابتدا تصور می شد و افراد بیشتری در فهرست این ترور بوده اند.

در این گزارش نوشته شده: ترور سردار سلیمانی تبعات زیادی برای تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ به همراه داشت و تاثیرات آن طی سال های آینده احساس خواهد شد و احتمالا فضای راهبردی دولت بایدن را در منطقه شکل خواهد داد.

یک مقام ارشد سازمان سیا در این زمینه بیان داشت: این عملیات ترور به حدی چشمگیر و قابل توجه بود که شاهد تغییر شکل خاورمیانه حداقل در 50 سال گذشته بودیم و این اتفاق تنها در چند ساعت به وقوع پیوست. این ترور تغییردهنده قواعد بازی بوده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала