درخواست اروپایی ها از آمریكا در خصوص كاهش سرعت خروج نیروها از افغانستان

© Sputnik / Jawed A Kargar درخواست اروپایی ها از آمریكا در خصوص كاهش سرعت خروج نیروها از افغانستان
درخواست  اروپایی ها از آمریكا در خصوص كاهش سرعت خروج نیروها از افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2021
اشتراک
متحدان اروپایی خواستار این هستند كه آمریكا عقب نشینی نیروهای مسلح خود از افغانستان را به تعویق بیندازد و به سایر اعضای ناتو نیز زمان و پشتیبانی بیشتری برای خروج از این كشور بدهد.

به گزارش اسپوتنیک،  روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات رسمی در اینباره نوشته است.

عقب نشینی ارتش آمریکا از افغانستان برابر با شکست آمریکاست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2021
عقب نشینی ارتش آمریکا از افغانستان برابر با شکست آمریکاست

خاطرنشان می شود که واشنگتن قول داد که در حین خروج نیروهایش به شرکای خود در ائتلاف پشتیبانی لجستیکی ارائه دهد. با این حال  برخی از کشورها گفتند که به موقع نمی توانند افغانستان را ترک کنند و خواستار خروج نیروهای  ارتش ایالات متحده پس از 4 ژوئیه شدند.

پیش از این، شبکه تلویزیونی طلوع نیوز به نقل از منابع خود گزارش داده بود که ایالات متحده و جنبش تندرو طالبان در حال بحث در مورد امکان پایان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا اوایل ماه ژوئیه هستند.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ، برخی از کشورها به ویژه آلمان از ایالات متحده خواسته اند که خروج از افغانستان را به 18 ژوئیه موکول کند. مقامات آمریكایی پاسخ دادند كه خروج نیروهای آمریکا برای تأمین درخواست های متحدان می تواند دو هفته یا بیشتر به تأخیر بیفتد.

به گفته مقامات معرفی نشده ، مشکل  دیگر این است که ترکیه که سالهاست امنیت در یک فرودگاه در کابل را تأمین می کند ، به ایالات متحده و ناتو اطلاع داده است که ممکن است نیروهای خود را نیز از افغانستان خارج کند. به گفته منابع ، خروج احتمالی نیروهای ترکیه می تواند برخی از کشورهای غربی را وادار کند تا در مورد برنامه های مربوط به حفظ نمایندگی های دیپلماتیک خود در افغانستان حتی با پرسنل کمتر تجدید نظر کنند. یکی از گزینه های احتمالی برای تأمین امنیت در فرودگاه ، استفاده از مزدوران بین المللی است اما طوری که روزنامه آمریکایی اشاره می کند ، بعید است مزدوران بدون سربازان  برای تضمین حفاظت از آنها در افغانستان باقی بمانند.

ایالات متحده و متحدانش در ناتو در سال 2001 عملیات نظامی را در افغانستان آغاز کردند. این بخشی از عملیات موسوم به "آزادی شکست ناپذیر"در پاسخ به حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 بود.

در سال 2014  افغانستان به همراه ایالات متحده و ناتو توافقنامه امنیتی را امضا کرد که به متحدانش امکان می دهد حضور نظامی محدودی در این کشور داشته باشند. از تاریخ 1 ژانویه 2015 ، به جای عملیات رزمی ، یک مأموریت غیر رزمی تحت عنوان "حمایت قاطع" در افغانستان اجرا می شود.

در سال 2020 ، ایالات متحده و جنبش رادیکال طالبان اولین توافق نامه را در طی بیش از 18 سال جنگ امضا کردند ، که خروج نیروهای خارجی از افغانستان در عمین ماه مه سال جاری ببه شرط  پایان یافتن خشونت در این کشور پیش بینی می کند. اکنون در افغانستان کمتر از ده هزار سرباز از کشورهای عضو  ناتو و شریک این اتحاد وجود دارد که شامل 2.5 هزار سرباز آمریکایی است. وظیفه اصلی آنها آموزش دادن نیروهای امنیتی افغان است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала