حواشی تلف شدن گورخر آفریقایی در ایران +عکس، ویدئو

© AP Photo / Attila Balazs / MTI Жеребенок-зебра в зоопарке в Венгрии
 Жеребенок-зебра в зоопарке в Венгрии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2021
اشتراک
نگهداری و تلف شدن گورخر آفریقایی در گمرک ایران واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، در فضای مجازی ویدئویی از یک گورخر انتشار یافته که در جوی آب افتاده و برای بیرون کشیدنش از جوی آب، او را کتک می‌زنند‌ و این اتفاق با واکنش کاربران در فضای مجازی همراه شده است. ماجرا از این قرار است که در هفته گذشته سه راس از گورخر آفریقایی دو گورخر ماده و یک گورخر نر از کشور هلند به ایران آورده شده و پس از چند روز نگهداری در گمرک به باغ وحش صفادشت استان تهران منتقل شدند که ناگهان گورخر نر در جوی آب افتاد و پای چپ او شکست.

مسئولانی که درصدد بیرون آوردن گورخر از جوی آب بودند به قصد بیرون راندن او از جوی آب او را کتک می‌زنند تا بلکه او بتواند از جوی آب بیرون بیاید اما متاسفانه گورخر توانایی این کار را نداشته و تلف شده است.

بر همین اساس، به تازگی نیز کلیپی از نحوه نگهداری و برخورد با گورخرهایی که با تازگی وارد باغ وحش صفادشت شده بودند، در فضای مجازی منتشر شده که ضمن فراهم کردن زمینه‌هایی برای اعتراض دوستداران و فعالان محیط زیست، نارضایتی‌هایی را برای فعالان حقوق حیوانات ایجاد کرده است.

تعدادی از هنرمندان با گذاشتن پست و کشیدن کاریکاتور واکنش خود را نسبت به این حادثه دلخراش ابراز کردند. هانیه توسلی، بانوی بازیگر سینمای ایران نیز در واکنش به این اتفاق ناراحت کننده در فضای مجازی گفته است که "خجالت آور است متاسفم برای شما. ای کاش بفهمیم که ما توانایی باغ وحش داشتن نداریم. بهترین باغ وحش‌ها در دنیا هم باید بسته بشن. چون اسارت حیوانات، برای لذت انسان‌ها، کاری به شدت غیر انسانیه."

همچنین پیام نورفلاح با کشیدن یک نقاشی به ماجرای فاجعه بار مرگ گورخر آفریقایی واکنش نشان داده است. در این نقاشی او دستگاهی کشنده ای ترسیم کرده و بالای آن نام باغ وحش را درج کرده که گورخرها یک به یک به درون این دستگاه رفته و کشته می شوند و در سمت دیگر دستگاه قبر گور خر به چشم می خورد

مدیر باغ وحش صفادشت در رسانه ملی نیز توضیحاتی درباره این اتفاق داد اما مجریان برنامه از پاسخ وی قانع نشدند. روابط عمومی باغ وحش صفادشت در این باره اینگونه توضیح داده است که "متأسفانه در بدو ورود به گمرک بازرگان و با سوءمدیریت عوامل نگهبانی فیزیکی در داخل مجموعه گمرک، افرادی برای گرفتن عکس از گورخرها به سمت ماشین حمل هجوم آوردند که موجب شد تا گورخرها رَم کنند و از ماشین خارج شوند که پس از خروج، متأسفانه در کانال آب محوطه داخل گمرک افتادند که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است.پس از استقرار گورخرها در گمرک، متأسفانه مسئولان گمرک بازرگان گورخرها را ترخیص نکردند و علی‌رغم اینکه اعلام شد که اینها موجودات زنده غیربومی هستند و تمهیدات بهداشتی و غذایی ویژه‌ای نیاز دارند، اما ترتیب اثری داده نشد، در نهایت در تاریخ ۹ اردیبهشت، گورخرها ترخیص و به گمرک تهران منتقل شدند که با توجه به تعطیلی گمرک تهران در تاریخ ۹ و ۱۰ اردیبهشت (پنجشنبه و جمعه) با دلسوزی مسئولین این گمرک در تاریخ شنبه ۱۱ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به مقصد باغ‌ وحش حرکت داده شدند؛ متاسفانه گورخر نر در مسیر انتقال به باغ‌ وحش جان خود را از دست داد و لاشه آن تحویل باغ‌ وحش شد، پس از بررسی تیم دامپزشکی باغ‌ وحش مشخص شد که علت مرگ، استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان‌ بوده است."
بسیاری از کاربران این اتفاق را اتفاق بسیار غم‌انگیز خوانده و ابراز تاسف کردند. تعدادی دیگر از کاربران نیز دلیل این اتفاق را همچون سایر اتفاق‌های درون کشور، دولت می‌دانند و دولت را متهم به چنین حوادثی می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала