یک مقام ارشد آمریکایی از احتمال بازگشت دو جانبه واشنگتن و تهران به برجام سخن گفت

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2021
اشتراک
ایالات متحده آمریکا احتمال بازگشت واشنگتن و تهران به رعایت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران را در نشست بعدی در وین ممکن می داند.

به گزارش اسپوتنیک ، این موضوع را یک مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است.

وزرای خارجه کشورهای جی-7 از حفظ برجام حمایت کردند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.05.2021
وزرای خارجه کشورهای جی-7 از حفظ برجام حمایت کردند

به گفته این مقام ، "اگر ایران تصمیمی سیاسی بگیرد ، صادقانه تمایل به بازگشت را نشان دهد ، <...> این رویداد می تواند نسبتاً سریع رخ دهد." وی در عین حال خاطرنشان كرد كه بازگشت واشنگتن به رعایت توافق هسته ای برجام به تصمیم سیاسی تهران بستگی دارد و گفتگوهای آینده در وین نشان خواهد داد كه آیا ایران از "خواسته های غیرواقع بینانه " خود را برای لغو گسترده تر تحریم ها حتی فراتر از مرز پیش بینی شده  در برجام دست خواهد برداشت یا نه.

پیش از این در مورد آمادگی واشنگتن برای لغو برخی تحریم ها علیه تهران گزارش شده بود تا ایران را مجبور به بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای خود شود . جن ساکی،  سخنگوی کاخ سفید نیز  بحث های پیرامون سرنوشت توافق هسته ای ایران را "دلگرم کننده" خوانده است.

چندین هفته است که پایتخت اتریش میزبان جلسات منظم رو در رو کمیسیون برجام و جلسات غیررسمی بین آنها است. تا به امروز، سه کارگروه ایجاد شده است، دو گروه - در مورد لغو تحریم های ضد ایرانی ایالات متحده و موضوع هسته ای - به دنبال اقدامات مشخصی هستند که باید برای بازگرداندن کامل توافق هسته ای توسط تهران و واشنگتن برداشته شود. وظیفه گروه خبره سوم توافق در مورد ترتیب این مراحل است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала