خطیب زاده: فضای مذاکرات مثبت اما کند است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / خطیب زاده: فضای مذاکرات مثبت اما کند است
خطیب زاده:  فضای مذاکرات مثبت اما کند است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2021
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه فضای مذاکرات وین را کُند اما مثبت ارزیابی کرد و گفت: رییس جمهوری آمریکا باید بین پایبندی به میراث ناکام دولت ترامپ یا فاصله گرفتن از آن سیاست ها را انتخاب کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سعید خطیب زاده در گفت وگو با برنامه مورنینگ جو  (morning joe) شبکه ان. بی. سی آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره فضای مذاکرات وین اظهار داشت: فضا مثبت است، اگرچه پیشرفت ها احتمال ناکافی بوده اما  به اندازه ای هم بوده که اکنون مرحله تنظیم پیش نویس ها و مفاهمه بین طرف ها آغاز شده است.

اولیانوف: مذاکرات برجام رو به پیشرفت است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.05.2021
اولیانوف: مذاکرات برجام رو به پیشرفت است

وی افزود: با توجه به این که اختلافاتی پیرامون موضوعاتی وجود دارد؛ روند کار سریع نیست. این نکته مهم است که واشنگتن باید بداند که گفت وگوهای وین برای دور جدیدی از بده بستان یا چانه زنی و مذاکره نیست.

خطیب زاده با تاکید بر این که بازگشت آمریکا به برجام بسیار به خود آمریکا بستگی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر زمان اتخاذ یک تصمیم سیاسی از سوی جو بایدن رییس جمهوری آمریکاست تا یا به دولت خود بگوید که به میراث ناکام دولت ترامپ پایبند باشد یا از این میراث و سیاست فاصله گرفته و به تعهداتی که در توافق هسته ای که اوباما رییس جمهوری وقت این کشور امضا کرد که در آن زمان جو بایدن نیز معاون رییس جمهوری بود، پایبند باشد.

وی درباره پیامدهای عدم دستیابی به توافق در وین هم اظهار داشت: اکنون بهتر است بر چگونگی احیای برجام  متمرکز شویم و همانگونه که گفتم هم برای نتیجه گیری و هم برای اعلام ناکامی خیلی زود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: فکر می کنم همه متوجه هستند که این برچسب های توخالی که دولت ترامپ به تحریم های مختلف می چسباند همه با هدف نابودی توافق بود و مسیر را برای هر دولتی که به احتمال زیاد تمایل به بازگشت به توافق دارد را غیرممکن کند. با هدف آسیب زدن به اقتصاد ایران بود، با هدف خرابکاری در روابط تجاری ایران با دیگر کشورها بود، با هدف امنیتی شدن ایران در سیاست بین المللی بود. همه اینها بخشی از کارزار فشار حداکثری بود که ترامپ آغاز کرد و ایران را هدف گرفته بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала