آمریکا رویکرد ایران در گفتگوهای برجام را جدی ارزیابی کرد

© AP Photo / Evan Vucciآمریکا رویکرد ایران در گفتگوهای برجام را جدی ارزیابی کرد
آمریکا رویکرد ایران در گفتگوهای برجام را جدی ارزیابی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.05.2021
اشتراک
بایدن: ایران در گفتگوهای برجام در وین رویکرد جدی نشان می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا گفت كه ایران رویكرد جدی نسبت به گفتگو درباره توافق هسته ای در وین نشان می دهد، اما مطمئن نیست كه تهران آماده است تا در این زمینه چه گام‌هایی را بردارد.

در جریان رویداد روز جمعه، یکی از روزنامه نگاران از بایدن پرسید: آیا او فکر می کند که تهران رویکرد جدی در مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران نشان می دهد.

بایدن گفت: "بله، من فکر می کنم. با این حال، چقدر جدی است و آماده است چه مراحلی را بردارد. موارد مختلف است. مذاکرات هنوز ادامه دارد." این نشست از وب سایت کاخ سفید پخش شد.

ارزیابی آمریکا از امکان بازگشت کامل به برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.05.2021
ارزیابی آمریکا از امکان بازگشت کامل به برجام

در پایتخت اتریش، چندین هفته جلسات منظم حضوری کمیسیون توافق هسته ای و جلسات غیر رسمی بین آنها برگزار شده است. تا به امروز، سه کارگروه ویژه ایجاد شده است، دو گروه - در مورد لغو تحریم های ضد ایرانی ایالات متحده و موضوع هسته ای - به دنبال یافتن گام‌های مشخصی هستند که باید برای بازگرداندن کامل توافق هسته ای توسط تهران و واشنگتن برداشته شود. وظیفه گروه خبره سوم توافق در مورد ترتیب این مراحل است.

برنامه جامع اقدام مشترک که در سال 2015 توسط شش کشور (انگلیس ، آلمان ، چین ، روسیه ، ایالات متحده آمریکا ، فرانسه) و ایران منعقد شد ، لغو تحریم ها را در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تهران در نظر گرفت. سلاح های هسته ای ، حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم گرفت یک طرفه عقب نشینی و تحریم های سخت علیه تهران را بازگرداند.

از اوایل آوریل، روند مذاکره در وین در چارچوب کمیسیون مشترک ایران و "پنج" قدرت بین المللی (آلمان، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه) برای بحث در مورد چشم انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده در جریان است. کشورهای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران. نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این توافق نامه با طرف آمریکایی مشورت می کنند اما هیچ مذاکره مستقیمی بین ایالات متحده و ایران در وین انجام نشده است. در همان زمان، همانطور که میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین قبلاً اشاره کرد ، مطلوب است که مذاکرات تا 21 ماه مه پایان یابد، زیرا روز بعد توافق موقت بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی منقضی می شود. که سطح قابل قبول و مورد تأیید از سوی این سازمان بین‌المللی را تامین می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала